Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[FY 2/B] Riktningen?

AbelTesfayeXOXO
Medlem

Registrerad: 2015-10-25

[FY 2/B] Riktningen?

Alltså jag har seriöst problem med sådanna uppgifter, kommer få psykos snart. (nej men) Hur ska man tänka? Trodde jag förstod fysik tills jag kom till sådana löjligt lätta uppgifter som jag har svårt för

LÄNKTEXT

^ bilden

a) varför är a neråt och b uppåt? Hur vet man det? Jag har för mig att det är tvärtom?

b) Hur får man att svaret är 8? Jag fick det till 9 eftersom att jag antog att p förflyttar sig genom alla pulsens streck, räknade ungefär att det blir 9 stycken lika delar (alla streck).

Help !

Senast redigerat av AbelTesfayeXOXO (2017-01-24 18:33)

Smaragdalena
Medlem

Registrerad: 2012-02-02

Re: [FY 2/B] Riktningen?

a) Rita pulsen en gång till lite längre åt höger. Var hamnar punkten A nu?

b) Punkten P flyttar sig från 0 till 4 och ner igen. Vilka streck är det du har räknat?

AbelTesfayeXOXO
Medlem

Smaragdalena skrev:

b) Punkten P flyttar sig från 0 till 4 och ner igen. Vilka streck är det du har räknat?

angående b, ska man tänka att Y-led står för längd (sträckan) ? För det står inte vilket förvirrade min själ. Då tänker jag att den har totalt förflyttat sig 4 längdenheter, men fattar inte varför den åker tillbaka. Eller äsch vet inte, varför flyttar den sig till maxpunkten av pulsen och sedan tillbaka igen?

angående a börjar jag förstå nu , tack smile

Smaragdalena
Medlem

Registrerad: 2012-02-02

Pulsens form är sådan - och jag kan inte föreställa mig något annat sätt man skall kunna få ut att punkten P rör sig just 8 enheter (och det skrev du att facit sa att den gjorde!)

Eelluuxx
Medlem

Registrerad: 2015-03-01

AbelTesfayeXOXO skrev:

Smaragdalena skrev:

angående b, ska man tänka att Y-led står för längd (sträckan) ? För det står inte vilket förvirrade min själ. Då tänker jag att den har totalt förflyttat sig 4 längdenheter, men fattar inte varför den åker tillbaka. Eller äsch vet inte, varför flyttar den sig till maxpunkten av pulsen och sedan tillbaka igen?

angående a börjar jag förstå nu , tack smile

Punkter på en våg förflyttar sig inte i x-led. Tänk dig en publik som gör vågen, de flyttar sig inte även om vågen gör det. När pulsen går förbi kommer punkten att åka upp till maxvärdet, och sedan ned igen. Men den flyttar sig inte i x-led, därför blir den tillryggalagda sträckan 8 le, 4 le upp och 4 ned.

AbelTesfayeXOXO
Medlem

Tack så otroligt mycket nu förstår jag!!!

Sidfot