Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
  • Forum
  •  » Fysik
  •  » [FY 2/B] Magnetfält - ström kring en lång rak ledare

[FY 2/B] Magnetfält - ström kring en lång rak ledare

cluelessgirl
Medlem

Registrerad: 2016-08-19

[FY 2/B] Magnetfält - ström kring en lång rak ledare

Den vänsta av två långa raka parallella trådar leder ström. Flödestätheten i punkten L är inriktad i figuren som en vektor. Storleken är 0,15mT.

http://i66.tinypic.com/16i8qk3.jpg

a) Ange flödestätheterna i M och N till storlek och riktning i figuren.

Jag tänker att flödestätheten i punkt M borde vara lika stor som den är i punkt L (0,15mT) då det är samma avstånd för punkt L som för punkt M (alltså 2 rutor). Men jag förstår inte hur man ska få riktningen för punkt M avseende flödestätheten och punkt N? Kan man använda tumregeln för att få fram riktningen för punkt M och N?

b) Ström kopplas på även i den högra tråden. Den är lika stor som strömmen i den vänstra och riktad åt samma håll (dvs att strömmen kommer ur pappret). Ange flödestätheterna i L,M och N (hur gör jag här?)

c) Strömmen i den högra tråden får byta riktning utan att ändra storlek. Ange flödestätheten i de tre punkterna. Hur ska jag tänka i denna fråga?

Senast redigerat av cluelessgirl (2017-01-23 20:01)

Eelluuxx
Medlem

Registrerad: 2015-03-01

Re: [FY 2/B] Magnetfält - ström kring en lång rak ledare

a) Storleken på N: Fältets styrka är likamed (my*I)/(2*pi*r). r, avståndet, fördubblas medan de andra parametrarna är konstanta, vad händer då med strömmen?
Riktning: Ja, det går att använda tumregeln. Vad de ritat ut är strömmens (grrr... det ska vara fältets) riktning i L, vilket är tangenten till fältet. Om fältet går nedåt i L, och går runt ledaren, vilken är då riktningen i M och N?
b) Använd formeln för flödestäthet, och använd tumregeln för att få fram om fälten förstärker eller tar ut varandra. Räkna ut storlekarna på de olika avstånden, lägg ihop.
c) Tänk som i b), fast med en annan riktning. Vilket håll går fältet åt nu? Hur påverkar det fältets styrka i de olika punkterna?

Senast redigerat av Eelluuxx (2017-01-23 21:45)

cluelessgirl
Medlem

Registrerad: 2016-08-19

Eelluuxx skrev:

a) Storleken på N: Fältets styrka är likamed (my*I)/(2*pi*r). r, avståndet, fördubblas medan de andra parametrarna är konstanta, vad händer då med strömmen?
Riktning: Ja, det går att använda tumregeln. Vad de ritat ut är strömmens riktning i L, vilket är tangenten till fältet. Om fältet går nedåt i L, och går runt ledaren, vilken är då riktningen i M och N?
b) Använd formeln för flödestäthet, och använd tumregeln för att få fram om fälten förstärker eller tar ut varandra. Räkna ut storlekarna på de olika avstånden, lägg ihop.
c) Tänk som i b), fast med en annan riktning. Vilket håll går fältet åt nu? Hur påverkar det fältets styrka i de olika punkterna?

Du menar väl att de ritat ut flödestäthetens riktning i punkten L? För då tänker jag att man användet tumregeln för att visa att strömmen går utåt och för M borde då riktningen gå moturs/tvärtom riktningen för L ?

Ture33
Medlem

Registrerad: 2015-09-06

cluelessgirl skrev:

Eelluuxx skrev:

Riktning: Ja, det går att använda tumregeln. Vad de ritat ut är strömmens riktning i L, vilket är tangenten till fältet. Om fältet går nedåt i L, och går runt ledaren, vilken är då riktningen i M och N?

Du menar väl att de ritat ut flödestäthetens riktning i punkten L? För då tänker jag att man användet tumregeln för att visa att strömmen går utåt och för M borde då riktningen gå moturs/tvärtom riktningen för L ?

Ja, riktningen är uppåt i pkten M i uppgift A.

Eelluuxx
Medlem

Registrerad: 2015-03-01

cluelessgirl skrev:

Eelluuxx skrev:

Självklart menar jag det. Jag måste bli bättre på att korrekturläsa det jag skriver.

• Forum
  •  » Fysik
  •  » [FY 2/B] Magnetfält - ström kring en lång rak ledare

Sidfot