Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[HSK] Nomenklatur

gulfi52
Medlem

Registrerad: 2017-01-17

[HSK] Nomenklatur

Jag greppar inte detta... Har fått ett övningspapper - och det finns facit. Mina frågor, till att börja med, är:

1. Om man tex ser "ange formeln för ammoniumjonen" - hur ska man veta att den blir NH4+? Är detta något man kan se/lära sig regler till - eller är det något att memorera?

2. Ämnena upp till och med grupp 13 har jag förstått som ger positiva joner - ämnen grupp 14 till 17 negativa.
Grupp 1 och 2 bildar bara 1+ och 2+ joner - högre grupper än så (13-17) kan bilda olika värda joner i de flesta fall? Rätt?

3. Bokens förklaringar känns lite röriga och jag får ingen röd tråd genom det - till detta tillkommer att jag har vissa koncentrationssvårigheter som inte hjälper när man ska läsa en engelsk bok. Någon som vet en bra sida som tar upp det man på högskolan i en grundkurs i allmän och organisk kemi bör kunna?

EDIT:
4. Hur vet man vad som är en jonförening och vad som är en molekylförening?

Senast redigerat av gulfi52 (2017-01-23 12:29)

Smaragdalena
Medlem

Registrerad: 2012-02-02

Re: [HSK] Nomenklatur

1. Förhoppningsvis vet du redan att ammoniak har formeln LaTeX ekvation och att ammoniak är en bas, d v s kan ta upp en extra vätejon. Då är det ganska lätt att lära sig att ammoniumjonen har formeln LaTeX ekvation. Det finns många andra joner som hör ihop med syror - som vätesulfatjon och sulfatjon, som bildas när svavelsyra ger ifrån sig en respektive båda av sina vätejoner.

2. Ja. Övergångsmetaller är krångliga. De flesta av dem kan bilda flera olika joner. Om man inte vet vilken laddning en övergångsmetalljon bildar är den bästa gissningen +2 - visserligen är det oftast fel, men det är i alla fall bättre än någon annan gissning. Vissa joner behöver man lära sig, som LaTeX ekvation och LaTeX ekvation

3. Har du tittat på sidan naturvetenskap.org ?

4. Om ett ämne består at en metall och en icke-metall är det en jonförening ( = ett salt). Det finns vissa salter som detta inte stämmer på, som ammoniumnitrat. Ett ännu lite bättre sätt är att titta på elektronegativiteten för två atomer som binder till varandra - är skillnaden stor, är det en jonbindning, är skillnaden liten blir det en kovalent binsning. Man drar ganska ofta gränsen vil 1,7 men det är inte alla överens om.

Sidfot