Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[MA 3/C] H-def.

stockbrokers
Medlem

Registrerad: 2015-04-26

[MA 3/C] H-def.

Beräkna följande värden med derivatans h- definition, f(a) om f(x)=2-x.
Jag fick 1 men i facit står det -1. Vet inte vad som gick fel. Tog f(x+h)-f(x)= (2-x+h)-(2-x)= 2-2+x-x+h= h
h/h =1 ?

motorväg
Medlem

Registrerad: 2013-04-14

Re: [MA 3/C] H-def.

När du ersätter x med x+h måste du sätta parentes runt det.

f(x+h)=2-(x+h)

Prova med riktiga siffror istället för x och h så ser du kanske varför.

En matematiker med Earl Grey kommer aldrig sakna något. LaTeX ekvation kan ersätta vad som helst.

Inga PM, tack.

stockbrokers
Medlem

Registrerad: 2015-04-26

motorväg skrev:

När du ersätter x med x+h måste du sätta parentes runt det.

f(x+h)=2-(x+h)

Prova med riktiga siffror istället för x och h så ser du kanske varför.

Förstår inte riktigt. f(x)= 2-x. f(x+h) borde då vara f(x+h)= 2-x+h? Förstår inte hur det blir -h?

EDIT: Förstår din ekvation men inte varför 2 hamnar utanför parentes

Senast redigerat av stockbrokers (2017-01-23 16:59)

motorväg
Medlem

Registrerad: 2013-04-14

Såg ditt edit innan jag postade, så du kanske vill skippa resten av mitt svar. Sätter det i spoiler.

EDIT: Förstår din ekvation men inte varför 2 hamnar utanför parentes

För att inom parentesen hamnar bara det vi byter ut x mot, och vi bytte ut x mot x+h. De parenteser du använde i ditt första inlägg är inte fel att köra med (speciellt den andra, som är fullt nödvändig), men det saknas en.

Alltså ska täljaren bli (2-(x+h))-(2-x)

Spoiler (Klicka för att visa):

Om vi säger att x=7 men vi skriver det som 3+4, hur gör du då med din funktion? Skriver du att f(3+4)=2-3+4? 3+4 blir ju 7, så ditt svar borde vara likvärdigt med 2-7=-5, men 2-3+4=3. Om jag väljer att skriva 7 som 6+1 och beräknar f(6+1) skulle jag utan parentesen få 2-6+1=-3, ännu ett nytt svar när x alltid varit 7.

Med parentesen blir det alltid rätt: 2-7=2-(3+4)=2-(6+1)

Med parentes i ditt fall får du f(x+h)=2-(x+h)=2-x-h

Senast redigerat av motorväg (2017-01-23 17:07)

En matematiker med Earl Grey kommer aldrig sakna något. LaTeX ekvation kan ersätta vad som helst.

Inga PM, tack.

Sidfot