Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[HSM] Frekvens och harmoniska svängningar

Kamel
Medlem

Registrerad: 2016-10-19

[HSM] Frekvens och harmoniska svängningar

Hej!

Jag har en fråga angående frekvensen för harmoniska svängningar. Det står i min mattebok "Till exempel betyder LaTeX ekvation en harmonisk svängning med vinkelfrekvensen w och amplituden A. Perioden för en sådan svängning är LaTeX ekvation och talet LaTeX ekvation kallas för frekvensen".

Är den sista frekvensen samma som den som man i fysiken skriver som LaTeX ekvation? Det som gör mig osäker på om det är samma eller inte är att T i min gamla fysikbok stod för periodtiden medan T nu står för enbart perioden.

Smaragdalena
Medlem

Registrerad: 2012-02-02

Re: [HSM] Frekvens och harmoniska svängningar

Ja, det är samma. Titta på enheterna - T får enheten sekunder. Om du tycker att periodtiden är en bättre benämning än perioden, så hålle rjg med dig.

bebl
Medlem

Registrerad: 2009-04-21

Står det verkligen LaTeX ekvation  med bokstaven latinska "ve"  och inte  (v används för fart och hastighet)

LaTeX ekvation  med bokstaven grekiska  lilla  "ny" motsvarar latinska lilla n.

Kamel
Medlem

Smaragdalena skrev:

Ja, det är samma. Titta på enheterna - T får enheten sekunder. Om du tycker att periodtiden är en bättre benämning än perioden, så hålle rjg med dig.

Taack så mycket för svaret!

Men får inte perioden T enheten radianer och periodtiden T enheten sekunder?

Senast redigerat av Kamel (2017-01-23 19:25)

Kamel
Medlem

bebl skrev:

Står det verkligen LaTeX ekvation  med bokstaven latinska "ve"  och inte  (v används för fart och hastighet)

LaTeX ekvation  med bokstaven grekiska  lilla  "ny" motsvarar latinska lilla n.

Jaha, jag trodde det var ett kursivt v haha, men så var det visst inte.

Smaragdalena
Medlem

Registrerad: 2012-02-02

Titta på uttrycket för frekvens och uttrycket för "period". Ser du att de är inversen av varandra?

Vinkelfrekvensen LaTeX ekvation = LaTeX ekvation där LaTeX ekvation är den "vanliga" frekvensen. Vinkelfrekvensen har alltså enheten radianer/sekund.

Sidfot