Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[MA 3/C]Max och Min problem

Niro
Medlem

Registrerad: 2009-03-16

[MA 3/C]Max och Min problem

Jag inser att följande är ett Max och Min problem, men jag han inte skapa funktionen som skall deriveras.

Fråga:
Batteri i en krets har E= 4,5 Volt. Inre resistansen är Ri = 2,5 Ohm. Då kretsen belastas med Motståndet R
uppkommer strömen I. Den effekt P i watt som utvecklas i belastningen R kan beskrivas med sambandet:

LaTeX ekvation

LaTeX ekvation

Bestäm den Maximala effekt som kan erhållas från batteriet och
ange vid vilken belastning detta inträffar.

Här är det bara kärlek som råder

Eelluuxx
Medlem

Registrerad: 2015-03-01

Re: [MA 3/C]Max och Min problem

Vi frågar oss: Vilken resistans ger maximal effekt? Alltså vill vi uttrycka oss i P av R. I den övre ekvationen har vi två variabler, R och I. Om vi sätter in de kända värdena får vi:

4,5=(2,5+R)I
Vilket kan skrivas som att I=4,5/(2,5+R). Kommer du vidare?

Senast redigerat av Eelluuxx (2017-01-22 17:42)

Niro
Medlem

Registrerad: 2009-03-16

Eelluuxx skrev:

Vi frågar oss: Vilken resistans ger maximal effekt? Alltså vill vi uttrycka oss i P av R. I den övre ekvationen har vi två variabler, R och I. Om vi sätter in de kända värdena får vi:

4,5sad2,5+R)I
Vilket kan skrivas som att I=4,5/(2,5+R). Kommer du vidare?

Jag får Funktionen till:

LaTeX ekvation

men jag är lite ringrostig på derivering av en sådan funktion.

Här är det bara kärlek som råder

Henrik E
Medlem

Registrerad: 2015-09-22

4,5*4,5 är en konstant som du kan sätta framför kvoten R/(2,5+R)^2. Den kan du derivera med kvotregeln.

Sidfot