Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[MA 5/E] differentialekvationer och olika rötter

Marrria
Medlem

Registrerad: 2014-02-03

[MA 5/E] differentialekvationer och olika rötter

Hej!
jag har en allmän fråga om dessa uträkningar, vad gäller både reella olika rötter, dubbelrot och komplexa rötter. Om man får fram att ex. y=3e^2x+5e^(-2x), hur vet jag att 3an ska stå där A var och att 5an ska stå där B, var? För jag upplever det som att när jag räknar ut r1 och r2 (dvs r1=2 och r2=5 i detta fall), så får jag själv välja vilken av de funna värdena som motsvarar just r1 och r2. När jag sedan räknar ut den sökta "ekvationen" (eller vad det är) så påverkas ju det numeriska svaret beroende på var jag jag har satt som r1 resp r2 när jag stoppar in de numeriska värdena på A och B. Hänger man med på frågan?

Senast redigerat av Marrria (2017-01-22 14:10)

Marrria
Medlem

Re: [MA 5/E] differentialekvationer och olika rötter

h

Senast redigerat av Marrria (2017-01-22 14:11)

Smaragdalena
Medlem

Registrerad: 2012-02-02

En fråga per tråd, eller hur?!

2. Om du har t ex    LaTeX ekvation   och   LaTeX ekvation

så kommer f(a) att vara lika mycket som g(-a) för alla a, så det spelar ingen roll vilket du gör.

Ofta brukar man ta det största värdet som r1, men det är inte viktigt.

Marrria
Medlem

Jag tog bort frågan nu. okej! Tack.

Sidfot