Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[HSM] integraler

Jocke011
Medlem

Registrerad: 2016-10-08

[HSM] integraler

kan någon förklara hur man får fram f(g(x)) till följande integral

LaTeX ekvation

Jag har bestämt g´´(x) till derivatan av roten ur x  = LaTeX ekvation

Det jag fastnat på är att bestämma f`(g(x))

Jag ser i svaret att det ska bli LaTeX ekvation men vet inte hur de kommer fram till det.

Smaragdalena
Medlem

Registrerad: 2012-02-02

Re: [HSM] integraler

Varför skulle du derivara LaTeX ekvation ?

Menar du    LaTeX ekvation ?

Förmodligen skulle jag göra variabelbytet LaTeX ekvation.

Om svaret är som du skrev, varför har de då inte ekrivit  cos x? Eller skall integranden vara   LaTeX ekvation ?

Senast redigerat av Smaragdalena (2017-01-22 12:30)

Jocke011
Medlem

Hela svaret på frågan ska bli LaTeX ekvation

Jocke011
Medlem

cos LaTeX ekvation ska det vara

Emmynoether
Medlem

Registrerad: 2017-01-14

Väldigt dåligt skriven uppgift, vad är f och vad g för funktioner? Sånt måste du tala om, inte minst för kommande examinator.

På ditt svar ser det ut som att frågan är:

Beräkna derivatan av

LaTeX ekvation

stämmer det?

I sådant fall är det analysens huvudsats du ska använda, kika på den.

Senast redigerat av Emmynoether (2017-01-22 13:05)

"The views of space and time which I wish to lay before you have sprung from the soil of experimental physics, and therein lies their strength. They are radical. Henceforth, space by itself, and time by itself, are doomed to fade away into mere shadows, and only a kind of union of the two will preserve an independent reality."
- Hermann Minkowski

Jocke011
Medlem

ja det är så frågan ser ut från början. jag har problem med att få till analysens huvudsats så därför får jag inte riktigt ut svaret.

Smaragdalena
Medlem

Registrerad: 2012-02-02

Det är alltid en bra idé att skriva av frågan ord för ord i sitt första inlägg - precis vad som stär där, inte bara sin egen tolkning.

Jag tolkade exempelvis din uppgift som att du ville beräkna värdet av integralen.

Henrik E
Medlem

Registrerad: 2015-09-22

Integraltecknet bort och övre gränsen stoppas in i stället för t i integranden. Om det stått x i övre gränsen hade det varit svaret, annars måste man dessutom multiplicera med inre derivatan.

Emmynoether
Medlem

Registrerad: 2017-01-14

Förklara vad i analysens huvudsats du inte förstår så kanske vi kan hjälpa dig. Vill du bara ha svaret så kan du ju lika gärna skriva in problemet i wolframalpha.

"The views of space and time which I wish to lay before you have sprung from the soil of experimental physics, and therein lies their strength. They are radical. Henceforth, space by itself, and time by itself, are doomed to fade away into mere shadows, and only a kind of union of the two will preserve an independent reality."
- Hermann Minkowski

Sidfot