Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[MA 5/E]två komplexa rötter

Marrria
Medlem

Registrerad: 2014-02-03

[MA 5/E]två komplexa rötter

enligt boken har y''+4y=0 två komplexa rötter.
Efter kvadratkomplettering av r^2+4 får jag att r=+-2, jag förstår inte varför detta skulle vara komplexa rötter? Jag tycker att det är två olika reella rötter. Hur och varför är de komplexa?

Tack på förhand!

Eelluuxx
Medlem

Registrerad: 2015-03-01

Re: [MA 5/E]två komplexa rötter

r^2+4=0
r^2=-4
r=±2i

Marrria
Medlem

men oj.... alltså. Förstår inte hur jag kunde tänka så fel tongue big_smile . Tack. Men en följdfråga då, ska man ha radianer eller "det andra" (kommer inte ihåg vad det heter) inställt på miniräknaren när man räknar ut dessa komplexa rötter? Eller kan det variera? Jag "bara kör" nu på räknaren, vet inte ens vad den är inställd på.

Smaragdalena
Medlem

Registrerad: 2012-02-02

Vad har du räknaren till i en uppgift som den här?

Förmodligen skall du ha räknaren inställd på radianer, men ofta är uppgifterna gjorda så att du inte behöver räknaren.

Om du skall derivera eller integrera skall du använda radianer.

"Den andra" inställningen är förmodligen grader, som förkortas deg. En rät vinkel motsvarar 90 grader, och ett varv är 360 grader. Det finns även nygrader, förkortade grad, och då är en rät vinkel 100 nygrader. Jag tror att den vinkelenheten används vid navigation till sjöss.

Marrria
Medlem

jag använder nog mest räknaren för att kontrollera att min hjärna tänker rätt.
Tack för infon!  big_smile

Marrria
Medlem

eller, jag trycker på räknaren när jag räknar ut typ exakta lösningen på y(2)=sin2x efter att jag deriverat o grejjat--> Jag skriver på räknaren "sin4=", eller bör jag kunna räkna ut detta i huvudet?

Smaragdalena
Medlem

De bör kunna en del sinus-och cosinusvärden utantill, och nu skriver jag dem i grader för jag tror det blir lättast så: 0, 30, 45, 60 och 90. Kan du dem, får du en massa andra värden gratis med hjälp av enhetscirkeln. Symmetriskäl gör också att du inte behöver lära dig alla 10 värdena, det räcker med 5.

Ture33
Medlem

Registrerad: 2015-09-06

Smaragdalena skrev:

Vad har du räknaren till i en uppgift som den här?

Förmodligen skall du ha räknaren inställd på radianer, men ofta är uppgifterna gjorda så att du inte behöver räknaren.

Om du skall derivera eller integrera skall du använda radianer.

"Den andra" inställningen är förmodligen grader, som förkortas deg. En rät vinkel motsvarar 90 grader, och ett varv är 360 grader. Det finns även nygrader, förkortade grad, och då är en rät vinkel 100 nygrader. Jag tror att den vinkelenheten används vid navigation till sjöss.

Nygrader används av orienterare på land. Till sjöss använder man grader, 360 per varv.

Smaragdalena
Medlem

Undersökte just ett par av våra orienteringskompasser. Den ena hade 360 grader på ett varv, den andra 400. Det hade jag ingen aaaaaningom!

Marrria
Medlem

Jag får ta o titta närmare på sin o cos, helt enkelt smile

En annan grej:
Jag räknar ut y''-4y=0
då blir det r^2-4=0
och jag får det till att bli en dubbelrot: r=2
då skriver jag att den allmänna lösningen är y= (A+Bx)e^2x
men i facit står det att svaret är y=Ae^2x+Be^-2x ??

Senast redigerat av Marrria (2017-01-22 12:30)

Smaragdalena
Medlem

Gör en ny tråd när du har en ny fråga.

Marrria
Medlem

okej smile

Eelluuxx
Medlem

Registrerad: 2015-03-01

Jag har väntat en liten stund på att det ska komma upp en ny tråd, men det har inte kommit någon och TS är offline, så jag skriver svaret här ändå.

Det blir ingen dubbelrot, r^2-4=0 ger r^2=4 vilket innebär att r=±2. En positiv och en negativ rot.

Edit: Och precis i det ögonblick jag skrev att TS var offline... smile

Senast redigerat av Eelluuxx (2017-01-22 12:48)

Marrria
Medlem

Ja, just det!! Tur att inte TS såg. Tack!

Sidfot