Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[FY 2/B] Kaströrelse2

roka16
Medlem

Registrerad: 2016-09-28

[FY 2/B] Kaströrelse2

Har räknat ett antal uppgifter med kaströrelse men har nu fastnat på en till..... Uppgiften lyder:

En kulstötare får in en stöt på 14,54m. En filmananalys av stöten visar att kulan släpptes  2,3 m över marken med en kastvinkel på 38grader. Beräkna kulans fart då den lämnade kulstötarens hand.

Det jag får ut är ju sträckan i x-led, kastvinkeln och y-läget vid start. Vidare så vet jag ju att v i x-led är konstant och att a är noll. I y led är a=-9,82. Jag vet ju också att där kulan slår ner så är y=0.

Men jag lyckas inte få ut hur jag ska komma fram till v0 (11m/s)

Ideer?

Henrik E
Medlem

Registrerad: 2015-09-22

Re: [FY 2/B] Kaströrelse2

Du har två obekanta, t och v0, och två ekvationer efersom du vet x och y vid tiden t.

roka16
Medlem

Förstår tanken men har ändå lite problem att lösa den... Ska jag utgå ifrån s=v0xt +t i båda leden, lösa ut t och sätta dessa = varandra?

Kan någon förklara hur jag ska ställa upp det?

roka16
Medlem

Någon?

I x-led har jag t=Sx/V0

Vad får jag i y-led? y=V0t+at^2/2? Hur får jag ut t? Löser jag ut t så blir ju at/2 kvar.

Senast redigerat av roka16 (2017-01-23 09:29)

joculator
Medlem

Registrerad: 2012-09-12

I x-led har du
LaTeX ekvation   dvs

LaTeX ekvation

I y-led har du
LaTeX ekvation

Sätt in uttrycket för t och lös för LaTeX ekvation

Observera att du måste uttrycka LaTeX ekvation och LaTeX ekvation med LaTeX ekvation

Tex:  LaTeX ekvation

roka16
Medlem

Nu är jag med! Tackar så mycket!

Sidfot