Meddelande
På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
[bi 2/b] Mhc Hla
- shotiwho
- Medlem
- Registrerad: 2016-03-28
[bi 2/b] Mhc Hla
Hej!
Jag förstår inte exakt det här med MHC. Jag läser om hur vi hur människor blir immuna mot bakterier efter att de angripit oss men det finns två saker jag inte riktigt fattar.
1. Är det så att nya MHC-typer blir till när man blir immun? 2. När jag läser om immunförsvaret så låter det nästan som att MHC och t-minnesceller har lite av samma funktion när vi blivit immuna, alltså att de båda känner igen om en liknande bakterie angriper. Är det så eller finns det NÅGON skillnad där?
- Matias Ekstrand
- F.d. moderator
- Registrerad: 2008-07-18
Re: [bi 2/b] Mhc Hla
Ska försöka ge lite bakgrund.
MHC är en typ av proteiner på cellytan, som kan visa upp saker som cellen innehåller (om det är en vanlig cell), eller som den har ätit upp (om det är en fagocyterande immuncell (typ makrofag)). Vad som visas upp på MHC-komplexen varierar med vad som cellen innehåller (eller har ätit upp). MHC-komplexen gör alltså ingenting i sig själva, utan det är bara en indikator på vad som finns i celler och i omgivningen.
Det är T-celler som scannar av vad som finns på MHC-komplexen på cellerna, och startar ett immunsvar om den hittar det som den är specifik för. I fallet med bakterier är de oftast inte inuti vanliga celler. Vid en infektion äter en fagocyterande cell (typ makrofag/dendrit) lite randomly upp en bakterie den hittar. Den presenterar därefter bakterieproteiner på sina MHC-klass-II på cellytan, och T-cellerna kan dra igång det specifika immunsvaret.
Edit: stavning.
Senast redigerat av Matias Ekstrand (2017-01-22 02:37)
Legitimerad apotekare, molekylärbiolog, kemist.
Doktorand vid institutionen för medicin, Göteborgs universitet.
Naturvetenskap.org - Kemi, biologi, fysik och matematik. Publikationer
- shotiwho
- Medlem
Tack så jätte mycket för svar!
Betyder det här att MHC-typerna är lika för alla människor då de egentligen bara visar upp det som finns i cellen? Och är det då t-minnescellerna som varier efter vad man har blivit angripen av?
- Matias Ekstrand
- F.d. moderator
- Registrerad: 2008-07-18
Ja, precis. Det är T-celler (och även B-celler) som utgör minnet av tidigare infektioner så framtida infektioner snabbt blir besvarade. MHC visar bara upp vad som för närvarande finns i cellen.
Legitimerad apotekare, molekylärbiolog, kemist.
Doktorand vid institutionen för medicin, Göteborgs universitet.
Naturvetenskap.org - Kemi, biologi, fysik och matematik. Publikationer
- shotiwho
- Medlem
Okej Tack så mycket!