Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[MA 5/E] lösa andragradsekvation (lätt fråga, men inte för mig)

Marrria
Medlem

Registrerad: 2014-02-03

[MA 5/E] lösa andragradsekvation (lätt fråga, men inte för mig)

Hej Har börjat läsa matte E efter några års uppehåll och det krisar till sig rejält här i en härledning som jag inte kan följa.

Hur har de löst denna andragradsekvation?
r^2-4r+3=0

härledningen kommer fram till att r=2+/-roten ur(4-3)
följt av r=2+/-1 , dvs r1=3 eller r2=1

Jag hänger inte ens med från början, såhär har jag försökt:

jag har brutit ut r:

r(r-4)=-3 men sen kommer jag inte längre, jag vet inte ens om detta är rätt metod. Någon som vill visa hur man ska göra steg för steg? Tror inte att jag klarar av att lista ut hur man gjort detta själv då jag suttit ett bra tag, samt att jag som sagt inte har läst denna typ av matte på ca 10 år. 

Tack på förhand!

Smaragdalena
Medlem

Registrerad: 2012-02-02

Re: [MA 5/E] lösa andragradsekvation (lätt fråga, men inte för mig)

Antingen kommer man ihåg den så kallade pq-formeln
Om man har en andragradsekvation LaTeX ekvation så är dess rötter
LaTeX ekvation

där man i ditt fall konstaterar att r=-4 och q=3 och stoppar in det i formeln, eller också använder man sig av kvadratkomplettering för att komma fram till det själv.

Emmynoether
Medlem

Registrerad: 2017-01-14

Om du har börjat läsa matematik E och inte kommer ihåg hur man löser en andragradsekvation så är pq-formeln knappast att rekommendera, den skall endast användas av dem så vet hur man kvadratkompletterar. Sök på kvadratkomplettering på youtube eller något.

"The views of space and time which I wish to lay before you have sprung from the soil of experimental physics, and therein lies their strength. They are radical. Henceforth, space by itself, and time by itself, are doomed to fade away into mere shadows, and only a kind of union of the two will preserve an independent reality."
- Hermann Minkowski

Marrria
Medlem

Registrerad: 2014-02-03

Tack för hjälpen, Smaragdalena. smile

Senast redigerat av Marrria (2017-01-21 19:42)

Sidfot