Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

Datorn dog!

Godzilla
Medlem

Registrerad: 2014-01-23

Datorn dog!

Tjena! För ett tag sedan blev min dator så slö ( var så i 3 dagar) och jag så stressad att jag slog till den vilket gjorde att den dog, när jag öppnade den igen kom jag till bios setup utility för asus och den vill att jag ska ominstallera windows???vad jag än gör kommer jag tillbaka till bios setup. Vad har hänt och vad ska jag göra? Har hårddisken gått sönder, ska jag köpa ny dator då?

SeriousSquid
Medlem

Registrerad: 2010-05-17

Re: Datorn dog!

Hittar den hårddisken överhuvudtaget? BIOS ligger bara på moderkortet och kan laddas även om man helt tagit bort hårddisken men väl i BIOS finns det en hårddisk att boota ifrån, dvs ladda att ladda operativsystemet ifrån? När du säger att "den vill ominstallera windows" är det en instruktion du får efter att du läst in hårddiskens minne till ram och alltså är något du får från windows självt eller menar du bara att BIOS frågar efter en 'bootable drive'.

Hårddiskar består av ett litet läshuvud som sveper över en magnetskiva liknandes nålhuvudet på en vinylskiva och fysiska stötar kan i teorin leda till att huvudet slår i skivan och skadar den genom att skrapa ytan, https://en.wikipedia.org/wiki/Head_crash , eller någon annan skada. Ska rätt mycket våld till dock och en hel del hårddiskar idag  har små designfinesser som ska minimera risken för detta såsom att stänga av sig när den upplever att den är i fritt fall när man säg tappat den. Är det en SSD så är skaderisken betydligt lägre men kan ske saker med sådana också.

Om det är en fysisk skada på just hårddisken som ligger bakom det hela och ingen annan del av datorn är skadad så går det bara att skruva ut hårddisken och byta den mot en nyköpt på typ 1000kr, det är den absolut enklaste delen att byta, men då förlorar man all data som fanns på hårddisken och behöver även köpa en ny windowslicens eller köra Ubuntu eller något annat gratis istället.

Senast redigerat av SeriousSquid (2017-01-20 15:47)

"...a result is trivial if: (a) it follows from the underlying definitions without any trickery or ingenuity and (b) a written specification of how it follows runs the danger of suggesting that it is nontrivial."

Godzilla
Medlem

Registrerad: 2014-01-23

Den vill att jag ska ominstallera via cd eller usb, verkar inte hitta hårddrislen tror jag, hur exakt kollar man de?

Gorm
Medlem

Registrerad: 2010-03-07

När du kör igång installationsprogrammet så berättar det om huruvida det hittar en hårddisk eller inte.

Du skall inte heller normalt behöva köpa en ny Windowslicens efter att ha ändrat lite i hårdvaran.

Förr var man dock tvungen att ringa till Microsoft för att kunna aktivera sitt system efter en hårdvaruförändring.
Men efter "Windows 10 Anniversary Update" kan man nu under vissa förutsättningar slippa även detta.
Läs mer här:
http://www.windowscentral.com/how-re-ac … are-change

Fast Microsofts regler är väldigt snåriga och röriga. Men får man problem kan man alltid ringa supporten och höra vad som gäller.

Sidfot