Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
  • Forum
  •  » Kemi
  •  » [KE 2/B]C-vitaminhalt med jodometri

[KE 2/B]C-vitaminhalt med jodometri

Flowery_GirlTesfaye
Medlem

Registrerad: 2016-05-02

[KE 2/B]C-vitaminhalt med jodometri

Hej, jag har svårigheter med att räkna ut C-vitaminhalten i en juicedryck och jag förstår inte hur jag ska gå tillväga.

Jag tillverkade en jodlösning med känd koncentration enligt denna formeln.

IO3-(aq) + 5I-(aq) + 6H+(aq) → 3I2(aq) + 3H2O

Jag skulle låta c-vitaminet i juicen reducera jod till jodidjoner. Och sedan så skulle jag mäta mängden jod som inte reducerats för att sedan beräkna hur stor mängd askorbinsyra som oxiderats, och det gjorde jag genom att titrera den I2 (aq) som var kvar med tiosulfatjoner, S2O32-. Och då hade den resterande jod reducerats till jodidjoner genom på följande vis:

I2(aq) + 2S2O32-(aq) → 2I-(aq) + S4O62-(aq)

Den jod som finns kvar hade reducerats av askorbinsyra. Mängdförhållandet mellan askorbinsyra:I2 = 1:1.

V(juice) = 50 ml
V(Na2S2O3) = 4,3 ml
C(KIO3) = 0,003 M
V(KIO3) = 20 ml
C(Na2S2O3) = 0.01 M

Jag är jättetacksam om jag fick tips på hur jag ska tänka och gå tillväga för att lösa uppgiften!

Smaragdalena
Medlem

Registrerad: 2012-02-02

Re: [KE 2/B]C-vitaminhalt med jodometri

Om alla de hade funnits kvar, skulle du behövt tillsätta en viss mängd tiosulfatjoner för att få ett färgomslag (d v s all jod har reagerat). Eftersom en del av jodmolekylerna redan har reagerat med joden, räcker det att du tillsätter en mindre mängd tiosulfatjoner för att få färgomslaget.

Hur många mol jod hade du från början?
Hur många mol tiosulfatjoner använde du? Hur många mol jod motsvarar det?
Hur många mol jod har alltså förbrukats av askorbinsyran? Hur många mol askorbinsyra motsvarar det?
Vilken koncentration hade du alltså på askorbinsyran?

Flowery_GirlTesfaye
Medlem

Registrerad: 2016-05-02

Re: [KE 2/B]C-vitaminhalt med jodometri

Smaragdalena skrev:

Om alla de hade funnits kvar, skulle du behövt tillsätta en viss mängd tiosulfatjoner för att få ett färgomslag (d v s all jod har reagerat). Eftersom en del av jodmolekylerna redan har reagerat med joden, räcker det att du tillsätter en mindre mängd tiosulfatjoner för att få färgomslaget.

Hur många mol jod hade du från början?
Hur många mol tiosulfatjoner använde du? Hur många mol jod motsvarar det?
Hur många mol jod har alltså förbrukats av askorbinsyran? Hur många mol askorbinsyra motsvarar det?
Vilken koncentration hade du alltså på askorbinsyran?

Lösningen bytte färg när jag tillsatte 4,3 ml natriumtiosulfat! Jag förstår inte hur jag ska ta reda på hur många mol jod jag hade från början osv, kan jag ta reda på det genom reaktionsformlerna?

• Forum
  •  » Kemi
  •  » [KE 2/B]C-vitaminhalt med jodometri

Sidfot