Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[FY 2/B] Kaströrelse

roka16
Medlem

Registrerad: 2016-09-28

[FY 2/B] Kaströrelse

Hej!

Har en uppgift som jag har slitit mitt hår på men jag kan inte lösa den! Hoppas på att någon kan ge mig en spark åt rätt håll! Uppgiften lyder:

"En sten kastas snett uppåt med utgångshastigheten v0. Då stenen är i kastbanans högsta punkt är v=v0/4.Vilken vinkel bildar v0 med horisontalplanet?"

Vi räknar ju i detta fallet ut rörelsen i x och y planet men jag vet knappt var jag ska börja! I x är a=0 och i y=-9,82.....

Jag behöver en ide om hur jag löser detta och är tacksam för hjälp för jag SKA lösa detta smile

Eelluuxx
Medlem

Registrerad: 2015-03-01

Re: [FY 2/B] Kaströrelse

Finns det ett facit till uppgiften? Jag får det till 44 grader men är osäker och vill helst inte skriva fel lösning. :S

roka16
Medlem

Enligt facit så ska det bli 76 grader

Eelluuxx
Medlem

Registrerad: 2015-03-01

roka16 skrev:

Enligt facit så ska det bli 76 grader

Vänta, jag hittade felet. Man ska inte räkna när man är trött. Såhär kan man tänka:

Hastigheten i x-led är konstant eftersom luftmotståndet försummas. När bollen når sitt högsta läge är bollens hastighet i y-led tillfälligt precis noll. Bollen färdas då alltså rakt framåt. Det innebär att hastigheten i x-led måste vara 0,25*v(0) i den punkten, men eftersom hastigheten i x-led är konstant är v(x)=0,25*v(0) från början också. Använd pythagoras sats för att få ut begynnelsehastigheten i y-led som ett uttryck i v(0), använd sedan tangens för att hitta vinkeln. smile

Senast redigerat av Eelluuxx (2017-01-20 21:45)

roka16
Medlem

Gör inget, är tacksam att du försöker!! big_smile

Smaragdalena
Medlem

Registrerad: 2012-02-02

Rita en triangel som visar starthastigheten! Hypotenusan är LaTeX ekvation. Den horisontella komposanten är LaTeX ekvation. Vilken trigonometrisk funktion skall du använda för att få fram vinkeln?

EDIT: Eelluuxx var snabbare. Om man använder cosinus kan man hoppa över Pythagoras sats.

Senast redigerat av Smaragdalena (2017-01-20 21:49)

roka16
Medlem

Tack till er alla! Har funderat ett tag på denna uppgift och det blir lite frustrerande när man inte lyckas...

Sidfot