Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[FY 2/B] Växelspänning

Elev98
Medlem

Registrerad: 2016-01-18

[FY 2/B] Växelspänning

Hej!

http://i.imgur.com/FE44NHz.jpg

Är inte i Läge A vinkeln mellan den magnetiska flödestätheten och vinkeln 90°? Varför säger de då att vinkeln är 0°??

Bra frågor är meningslösa utan Bra svar

Smaragdalena
Medlem

Registrerad: 2012-02-02

Re: [FY 2/B] Växelspänning

I läget A (bilden nere till vänster) är slingan vågrät, d v s vinkeln är 0.

Om du håller slingan stilla i magnetfältet, induceras det ingen spänning alls. Det står att slingan RÖR SIG vinkelrätt mot magnetfältet i läge B, inte att slingan är vinkelrät mot magnetfältet.

Emmynoether
Medlem

Registrerad: 2017-01-14

Det beror ju på hur man definierar vinkeln, du behöver ju inte sätta alfa som vinkeln mellan slingan och fältlinjerna.

Precis som ovan säger så har dem ju satt att alfa är noll då slingan är vågrät.

Senast redigerat av Emmynoether (2017-01-20 15:52)

"The views of space and time which I wish to lay before you have sprung from the soil of experimental physics, and therein lies their strength. They are radical. Henceforth, space by itself, and time by itself, are doomed to fade away into mere shadows, and only a kind of union of the two will preserve an independent reality."
- Hermann Minkowski

Elev98
Medlem

Smaragdalena skrev:

I läget A (bilden nere till vänster) är slingan vågrät, d v s vinkeln är 0.

Om du håller slingan stilla i magnetfältet, induceras det ingen spänning alls. Det står att slingan RÖR SIG vinkelrätt mot magnetfältet i läge B, inte att slingan är vinkelrät mot magnetfältet.

jag förstår inte vad som menas med "RÖR SIG vinkelrätt mot magnetfältet". Det ser ju bara ut som att i Läge A är den vinkelrätt (90 grader) mot magnetfältet och när den då rör sig medurs till läge B så är slingan parallell med magnetfältet (dvs 0 grader).

Smaragdalena
Medlem

Ja, om slingan står still i läge B är den parallell med magnetfältet, och då induceras det ingen spänning. Det är bara när slingan roterar, rör sig, som det induceras någon spänning. Jämför med sekundvisaren i en analog klocka - vär sekundvisaren står rakt upp (kl 12) rör sig sekundvisaren åt höger. När sekundvisaren är rakt åt höger (kl 3) rör sig sekundvisaren neråt.

Elev98
Medlem

Smaragdalena skrev:

Ja, om slingan står still i läge B är den parallell med magnetfältet, och då induceras det ingen spänning. Det är bara när slingan roterar, rör sig, som det induceras någon spänning. Jämför med sekundvisaren i en analog klocka - vär sekundvisaren står rakt upp (kl 12) rör sig sekundvisaren åt höger. När sekundvisaren är rakt åt höger (kl 3) rör sig sekundvisaren neråt.

Men jag förstår inte vad det har med min fråga att göra sad

Smaragdalena
Medlem

Det har allt att göra med din fråga, eller åtminstone med din uppgift. De förklarar hur den inducerade spänningen förändras medan man snurrar på slingan inom det magnetidka fältet.

Man skulle kunna säga att din fråga inte har något med uppgiften på bilden att göra.

Elev98
Medlem

Smaragdalena skrev:

Det har allt att göra med din fråga, eller åtminstone med din uppgift. De förklarar hur den inducerade spänningen förändras medan man snurrar på slingan inom det magnetidka fältet.

Man skulle kunna säga att din fråga inte har något med uppgiften på bilden att göra.

Men vilken vinkel är det som är noll grader när slingan är vinkelrät mot magnetfältet?

Elev98
Medlem

Någon som kan förklara för mig varför vinkeln är noll när slingan är vinkelrätt mot magnetfältet? Jag förstår verkligen inte hur sad

Emmynoether
Medlem

För att dem som gjort problemet har bestämt att vinkel är noll när slingar ligger horisontellt. De hade lika gärna kunnat definiera alfa som vinkeln mellan fältlinjerna och slingan men då hade grafen sett annorlunda ut.

"The views of space and time which I wish to lay before you have sprung from the soil of experimental physics, and therein lies their strength. They are radical. Henceforth, space by itself, and time by itself, are doomed to fade away into mere shadows, and only a kind of union of the two will preserve an independent reality."
- Hermann Minkowski

Elev98
Medlem

Emmynoether skrev:

För att dem som gjort problemet har bestämt att vinkel är noll när slingar ligger horisontellt. De hade lika gärna kunnat definiera alfa som vinkeln mellan fältlinjerna och slingan men då hade grafen sett annorlunda ut.

Så när jag får en uppgift som den här:

http://i.imgur.com/r9MbYQ6.jpg

så måste man tänka att vinkeln är noll trots att jag egentligen inte vet vad vinkeln är?

Emmynoether
Medlem

I den första bilden där uppe så ser du ju till vänster hur dem definierat vinkeln alfa, där har dem ju alfa som utslaget från det horisontella planet. Men jag måste hålla med, riktigt dåligt illustrerat faktiskt. Vanligtvis så brukar man ju införa vinklar i själva figuren man illustrerar.

Om det nu ens är så dem menar, men det är i alla fall det som stämmer överens med grafen.

Senast redigerat av Emmynoether (2017-01-21 14:36)

- Hermann Minkowski

Elev98
Medlem

Emmynoether skrev:

I den första bilden där uppe så ser du ju till vänster hur dem definierat vinkeln alfa, där har dem ju alfa som utslaget från det horisontella planet. Men jag måste hålla med, riktigt dåligt illustrerat faktiskt. Vanligtvis så brukar man ju införa vinklar i själva figuren man illustrerar.

Om det nu ens är så dem menar, men det är i alla fall det som stämmer överens med grafen.

Nu förstår jag äntligen! Alltså är vinkeln alpha utslaget från det horisontella planet big_smile

Sidfot