Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[MA 4/D] y=roten ur x

jenfaa
Medlem

Offline

Registrerad: 2016-04-26
Inlägg: 73

[MA 4/D] y=roten ur x

LaTeX ekvation har en tangent i punkten (4,2). I vilken punkt skär tangenten x-axeln?

Vi har punkten 4,2 som vi kan utgå från då det är frågan när denna tangent skär x-axeln.

Räknar ut k=y' i x=4 -->
LaTeX ekvation
LaTeX ekvation

k=1/4

Vi sätter in det i y=kx+m som i punkten 4,2

LaTeX ekvation

Detta ger oss y=1/4x+1

Sätter in x i ekvationen -->
LaTeX ekvation

Tangenten skär x-axeln i (0,1)

Men det är fel. Vad missar jag?

 
Emmynoether
Medlem

Offline

Registrerad: 2017-01-14
Inlägg: 77

Re: [MA 4/D] y=roten ur x

Du söker det värde för x då y=0, inte tvärt om som du gjort här ovan. Nu har du hittat det värde på y då x=0.


"The views of space and time which I wish to lay before you have sprung from the soil of experimental physics, and therein lies their strength. They are radical. Henceforth, space by itself, and time by itself, are doomed to fade away into mere shadows, and only a kind of union of the two will preserve an independent reality."
- Hermann Minkowski
 
Smaragdalena
Medlem

Offline

Registrerad: 2012-02-02
Inlägg: 14676

Re: [MA 4/D] y=roten ur x

Det är alltid en bra idé att rita. Då skulle du se tydligt att punkten (0,1) inte ligger på x-axeln (däremot ligger den på y-axeln!).

 
jenfaa
Medlem

Offline

Registrerad: 2016-04-26
Inlägg: 73

Re: [MA 4/D] y=roten ur x

Tack!!

 


Sidfot

Powered by PunBB
© Copyright 2002–2005 Rickard Andersson

Powered by Mattecentrum
 |  Denna sida använder cookies |  Kontakta oss |  Feedback |