Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
  • Forum
  •  » Kemi
  •  » [KE 1/A]Multiplicera molmassor

[KE 1/A]Multiplicera molmassor

JTS
Medlem

Registrerad: 2017-01-19

[KE 1/A]Multiplicera molmassor

Hur gör jag när jag ska multiplicera två olika lösningar och få ut molmassan? För om jag räknar ut molmassn för båda lösningars o sedan multiplicerar det blir det jättestort.. känns fel så skulle uppskatta hjälp!

Eelluuxx
Medlem

Registrerad: 2015-03-01

Re: [KE 1/A]Multiplicera molmassor

Har du en uppgift som exempel? Det är lite svårt att förstå hur du menar. Om du har en produkt räknar du ut molmassan genom att addera molmassan för varje individuell atom i produkten.

JTS
Medlem

Beräkna molmassan för BaCl2•10H2O

Smaragdalena
Medlem

Registrerad: 2012-02-02

Åh, det där är ett klassiskt fel! Den där pricken betyder inte alls multiplikation, fast den verkligen ser ut så. Min gissning är att den person som hittade på det skrivsättet bodde i ett land där man använde x som multiplikationssymbol.

Kristalliserad bariumklorid LaTeX ekvation är en jonförening som är uppbyggd av 1 bariumjon, två kloridjoner och 10 vattenmolekyler. För att beräkna molmassan skall man addera (molmassan för bariumjon)+2*(molmassan för kloridjon)+10*(molmassan för en vattenmolekyl).

Får du rätt svar nu?

Förresten, LaTeX ekvation är ett fast ämne, inte en lösning. Om man löser upp saltet i vatten, kommer lösningen att bestå av bariumjoner och kloridjoner i vatten. Kristallvattnet kommer att blanda sig med de andra vattenmolekylerna.

Senast redigerat av Smaragdalena (2017-01-19 20:57)

JTS
Medlem

Om jag räknat rätt får jag svaret 378g/mol.. kan det stämma?

Smaragdalena
Medlem

Registrerad: 2012-02-02

Jag får det till 388 g/mol.

Det underliga är bara att enligt Wikipedia har bariumklorid 1 eller 2 kristallvatten, inte 10.
https://en.wikipedia.org/wiki/Barium_chloride

• Forum
  •  » Kemi
  •  » [KE 1/A]Multiplicera molmassor

Sidfot