Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[HSM]Sannolikhetslära och statistik

Edg
Medlem

Registrerad: 2017-01-19

[HSM]Sannolikhetslära och statistik

Hej,

Min uppgift lyder så här:

"I väljarkåren sympatiserar 40 procent med det borgerliga blocket vid ett visst tillfälle. Ur väljarkåren väljer man slumpmässigt individer, en efter en, tills man valt en person som säger sig vara borgerlig sympatisör.

a) Vad är sannolikheten att man måste välja exakt tre personer? Beräkna sannolikheten både manuellt och med hjälp av Minitab.

b) Beräkna väntevärde, varians och standardavvikelse för den i a) definierade stokastiska variabeln.

c) Åskådliggör sannolikhetsfördelningen för variabeln grafiskt. Det ingår i uppgiften att definiera en, för frågan ställd, passande stokastisk variabel."

Har tankarna kring "Binominalfördelning" eller "Geometriskfördelning" men jag blir bara ännu mer förvirrad desto mer jag läser i boken och räknar. Min fråga är vilken fördelning som är lämplig för att räkna ut sannolikheten, alltså uppgift a)?

Vänliga hälsningar
Edg

Smaragdalena
Medlem

Registrerad: 2012-02-02

Re: [HSM]Sannolikhetslära och statistik

a) Det borde väl betyda att person 1 är "röd", persom 2 är "röd" och persom 3 är "blå" => 0,6*0,6*0,4 = 0,144 - men förmodligen är det inte så enkelt.

Russell
Moderator

Registrerad: 2013-08-22

Det är en geometrisk fördelning och den ger just det som Smaragdalena skriver.

The road to wisdom?—Well, it's plain and simple to express:
Err and err and err again, but less and less and less.

Edg
Medlem

Registrerad: 2017-01-19

Tack så mycket för hjälpen, era svar stämmer! Kommer använda formeln ur min kurslitteratur som lyder:

"P(Y=y)=p*(1-p)^y-1"

"Y = antalet delförsök tills händelsen A förekommer för första gången"

Resultatet blir 0.144

Hälsningar
Edg

Sidfot