Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
  • Forum
  •  » Kemi
  •  » [KE 1/A] Substansmängd och Massa

[KE 1/A] Substansmängd och Massa

JTS
Medlem

Registrerad: 2017-01-19

[KE 1/A] Substansmängd och Massa

Skriver frågan nedan!
Magnesium kan reagera med kväve och bilda magnesiumnitrid enligt formeln
3Mg+N2 --> Mg3N2
a) vilken substansmängd magnesiumnitrid bildas av 1mol magnesium?
B) beräkna massan av den magnesiumnitrid som bildas av 0,56g magnesium.
Skulle uppskatta om man inte bara fick ett svar utan även hur man räknar ut det!
Tack på förhand! smile

Eelluuxx
Medlem

Registrerad: 2015-03-01

Re: [KE 1/A] Substansmängd och Massa

a) Titta på molförhållandena! Det krävs 3 magnesiumatomer för att bilda en magnesiumnitridmolekyl. Mol är ett mått på hur många atomer det är i något, ett mol är 6,022*10^23 atomer. Om du har 3 mol magnesium får du ut ett helt mol magnesiumnitrid, dvs. du har ett 3 till 1-förhållande. Kan du använda det för att räkna ut antalet mol bildad magnesiumnitrid?
b) Vilken molmassa har magnesium? Hur många mol magnesium är då 0,56 gram? Vilket molförhållande har de två ämnena?

Spoiler (Klicka för att visa):

Det står ovanför... hehe

Hur många mol magnesiumnitrid bildas då? Vilken molmassa har magnesiumnitrid? Hur mycket väger då magnesiumnitriden?

JTS
Medlem

Jag skulle uppskatta om du kunde skriva upp hur jag räknar ut det, och gärna svaren också om du har tid att räkna ut det smile

Smaragdalena
Medlem

Registrerad: 2012-02-02

JTS skrev:

Jag skulle uppskatta om du kunde skriva upp hur jag räknar ut det, och gärna svaren också om du har tid att räkna ut det smile

Du verkar ha missuppfattat meningen med Pluggakuten! Meningen är att du skall få den hjälp du behöver för att kunna svara på frågan själv, inte att någon annan skall göra dina uppgifter åt dig.

Du har fått jättebra ledtrådar av Eelluuxx. Följ dem, så lär du dig hur su kan lösa andra liknande problem i framtiden!

Senast redigerat av Smaragdalena (2017-01-19 20:03)

JTS
Medlem

Men jag förstår inte begreppen hen använder och jag har sett andra fått svar men jag ska ge det ett försök!
Menar hen att jag ska räkna ut substansmängeden för Mg o dela det på 3?

Eelluuxx
Medlem

En steg för steg-guide till hur man räknar ut denna typ av problem, skriver med siffror längre ned:

1. Rita en tabell där reaktanter och produkter står vågrätt, och där massa, substansmängd och molmassa står vågrätt. Se till att formeln är balanserad.
2. Skriv in all information som givits. Det gäller nu att fylla i resterande luckor.
3. Vilka är molmassorna? De fås genom att räkna molvikten för varje individuell atom och finns i formelsamlingen eller på nätet. Skriv in detta i tabellen. Skriv uträkningarna under tabellen.
4. Hur många mol har vi då av varje ämne? Substansmängden fås genom att dividera massan med molmassan. Skriv in detta i tabellen. Skriv uträkningarna under tabellen.
5. Vilka molförhållanden har vi? Molförhållandet mellan reaktant:produkt fås genom att dividera produktens koefficient med reaktantens koefficient.
6. Hur många mol av produkten/produkterna har vi? Detta fås genom att räkna med reaktantens substansmängd multiplicerat med molförhållandet. Skriv in detta i tabellen.
7. Hur mycket väger produkterna? Detta fås genom att multiplicera substansmängden med molmassan.

För detta fallet: (Jag kan inte rita någon tabell, men gör det du så märker du om det är något du inte förstår)

1. och 2. är då redan avklarade.
3. Magnesium har en molmassa på 24,305 g/mol. Kväve har en molmassa på 14,007 g/mol, och kvävgas har då en molmassa på 28,014 g/mol. Magnesiumnitrid består av tre magnesium och två kväve, och har således en molmassa på 3*24,305+2*14,007=100,929 g/mol.
4. Vi har 0,56 gram magnesium, och därmed 0,56/24,305 mol = 0,02304 mol magnesium. Vi får anta att vi har kvävgas i överskott.
5. Tre magnesium bildar en magnesiumnitrid, vilket ger ett molförhållande på 3:1 eller 1/3.
6. 0,02304 mol * (1/3)=0,00768 mol magnesiumnitrid.
7. 0,00768 mol *100,929 g/mol = 0,7752 gram.

Svar: Det bildas 0,78 gram magnesiumnitrid av 0,56 gram magnesium.

JTS
Medlem

Jag vet ej om jag fick svar på A) så kan du säga vad som var svaret isåfall eller om du kan visa om svaret ej står med smile

Eelluuxx
Medlem

Svaret blir en tredjedels mol, eftersom molförhållandet Mg:Mg3N2 är 3:1.

JTS
Medlem

Tack så mycket för hjälpen!!

• Forum
  •  » Kemi
  •  » [KE 1/A] Substansmängd och Massa

Sidfot