Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
  • Forum
  •  » Fysik
  •  » [FY 2/B]beräkna ålder meteorit

[FY 2/B]beräkna ålder meteorit

t0bi
Medlem

Registrerad: 2017-01-18

[FY 2/B]beräkna ålder meteorit

Efter ett meteoritnedslag undersöker man mängden kalium och argon med en masspektrometer och finner att kvoten mellan stabila 40Ar-atomer och radioaktiva 40K-atomer är 10,3. Antag att samtliga argon-atomer producerats genom β+ -sönderfall av kaliumatomer, vars halveringstid är 1.25 ⋅10^9 år.
Beräkna hur gammal meteoriten är. Svara med två decimaler.

Jag har tyvärr ingen aning hur jag ska göra det....kanske kan nån hjälpa mig ?

haraldfreij
Medlem

Registrerad: 2015-09-07

Re: [FY 2/B]beräkna ålder meteorit

Ställ upp ett uttryck för hur antalet 40K-atomer beror på tiden, mha av halveringstiden. Antalet vid t=0 är än så länge okänt, kalla det c0. Ställ också upp ett uttryck för hur antalet 40Ar-atomer beror på tiden. Eftersom det är en stabil isotop, som bara bildas genom sönderfall av 40K (samma masstal, eftersom det är β+ -sönderfall), är antalet lika med antalet 40K som sönderfallit.

Sätt nu kvoten lika med 10,3, och lös ut tiden.

• Forum
  •  » Fysik
  •  » [FY 2/B]beräkna ålder meteorit

Sidfot