Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
  • Forum
  •  » Kemi
  •  » [KE 2/B] Reaktions Mekanismer

[KE 2/B] Reaktions Mekanismer

Filippa Ericsson
Medlem

Registrerad: 2017-01-18

[KE 2/B] Reaktions Mekanismer

Hej,

Jag har en fundering kring Varför det behövs en syra som katalysator och varför ska svavelsyran vara koncentrearad (och helst svavelsyra)?

Jag tror att det behövs en syra för att den har ett väte (protongivare) och det är vitsen i en organisk reaktion och svavelsyran är en katalysator som inte reagerar under reaktionen fast katalyserar. Det är vad jag tror.

Har jag rätt och hur skulle ni säga det mer formulert? Jag har dock inte begripit varför man helst ska ha svavelsyra som en katalysator.

Tack i förhand!!

Mvh
Filippa

Senast redigerat av Filippa Ericsson (2017-01-18 20:44)

Teraeagle
Medlem

Registrerad: 2014-12-09

Re: [KE 2/B] Reaktions Mekanismer

I vilket sammanhang? Är det en estersyntes från en alkohol och en karboxylsyra? Då verkar syrakatalysatorn genom att lämna över ett H+ till den dubbelbundna syreatomen i karboxylsyran, vilket gör att bindningen omvandlas till en enkelbindning. Det uppstår också en positiv laddning hos kolatomen som syret binder till, vilket gör den mycket "sårbar" för en nukleofil attack från alkoholens OH-grupp. Vad tror du kan hända om det även finns vatten närvarande? Efter den nukleofila attacken avknoppas karboxylsyrans OH-grupp och vätet i alkoholens OH-grupp och bildar en vattenmolekyl. Syrakatalysatorn kan sedan återigen plocka upp sitt H+ samtidigt som bindningen mellan kol och syre går tillbaka till en dubbelbindning. 

Ledtråd:

Spoiler (Klicka för att visa):

Vatten är en väldigt stark nukleofil.

Det finns några anledningar till varför svavelsyra används:
- Billig och vanligt förekommande i laboratorier
- Koncentrerad syra består av nästan 100 % svavelsyra. Andra koncentrerade syror innehåller ofta en del vatten trots att de är koncentrerade.
- Det är en mycket stark syra, vilket är ett krav för att ett H+ ska kunna föras över till syret och bryta dubbelbindningen.
- Få biprodukter. Andra syror kanske skulle reagera med någon av reaktanterna istället för att bara katalysera reaktionen.

Senast redigerat av Teraeagle (2017-01-18 21:21)

Kemiteknolog och metallurg

• Forum
  •  » Kemi
  •  » [KE 2/B] Reaktions Mekanismer

Sidfot