Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
  • Forum
  •  » Fysik
  •  » [FY 1/A]Beräkna hastighet på lutande plan

[FY 1/A]Beräkna hastighet på lutande plan

Nöten123
Medlem

Registrerad: 2017-01-18

[FY 1/A]Beräkna hastighet på lutande plan

Hade uppskattat det enormt ifall ni hade kunnat hjälpa mig med ett par frågor, har suttit å försökt men förstår verkligen nada.

En tomte på en kälke befinner sig i en friktionsfri snöbacke som lutar 28 grader mot horisontalplanet. Tomte och kälke väger tillsammans 283 kg. Hur hög hastighet har tomten och kälken efter 2 sekunder? 

Ytterst tacksam för all hjälp ni kan erbjuda!

Senast redigerat av Nöten123 (2017-01-18 20:11)

Smaragdalena
Medlem

Registrerad: 2012-02-02

Re: [FY 1/A]Beräkna hastighet på lutande plan

Gör en tråd för varje fråga. Du kan behålla den första frågan här, och klipp-och-klistra de båda andra i egna trådar.

1. Har du ritat och satt ut relevanta krafter?

Nöten123
Medlem

Registrerad: 2017-01-18

Okej. Det enda jag förstår med första frågan är att jag ska använda mig utav tyngdkraften, dvs Fg=mg, alltså 9,82 x 283= 2779.06 N. Resten hajar jag inte :S

Eelluuxx
Medlem

Registrerad: 2015-03-01

Varmt välkommen till Pluggakuten! smile Gör gärna en tråd för varje uppgift i fortsättningen, så blir det lättare för alla. Edit: the master Smaragdalena has spoken. smile

1. Om du ritar upp en bild över situationen och delar upp gravitationskraften i dess kraftkomposanter, hur stor blir då den nedåtriktade kraften? Kan du använda dig av F=ma för att räkna ut accelerationen?

2. Impulsen är förändringen i rörelsemängd, vilket även kan skrivas som I=F*t. Med hjälp av ursprungshastigheten och vikten kan du få ut p(innan), kan du använda det och impulsen för att räkna ut p(efter)?

3. Vilken hastighet har en bil som färdas i 50 km/h i m/s? Vilken rörelseenergi motsvarar det? En watt är likamed en joule per sekund. Hur många watt är 120 hästkrafter? Hur många joule tillförs då per sekund? Hur många sekunder tar det?

Senast redigerat av Eelluuxx (2017-01-18 20:02)

Henrik E
Medlem

Registrerad: 2015-09-22

För själva uträkningen kan man sen strunta i krafterna och räkna energi i stället.

bebl
Medlem

Registrerad: 2009-04-21

Kraftkomposant längs med backen som lutar 28 grader mot horisontalplanet blir

LaTeX ekvation        vinkel i grader

acceleration i backens riktning (snett ned)  LaTeX ekvation

Accelerationen är likformig  LaTeX ekvation konstant om backen har konstant  lutning  och det gäller att

LaTeX ekvation  dvs LaTeX ekvation    med LaTeX ekvation och  LaTeX ekvation

Spoiler (Klicka för att visa):

LaTeX ekvation

• Forum
  •  » Fysik
  •  » [FY 1/A]Beräkna hastighet på lutande plan

Sidfot