Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
  • Forum
  •  » Fysik
  •  » [FY 2/B] Centralrörelse - ett helt varv?

[FY 2/B] Centralrörelse - ett helt varv?

cluelessgirl
Medlem

Registrerad: 2016-08-19

[FY 2/B] Centralrörelse - ett helt varv?

På en horisontell skiva, som roterar 0,50 varv/sekund kring en vertikal axel, ligger en kloss med massan 0,60kg på avståndet 0,20 m från axeln.

Det som är givet i uppgiften:

0,50varv/sekund (hur ska man räkna ut ett helt varv dvs hur räknar man ut T omloppstiden)?

m = 0,60 kg
r = 0,20 m

a) Hur stor är friktionskraften? Hur ska man tänka här? Jag tänker mig att det finns en friktionskraft dvs centripetalkraft som är riktad in mot mitten som håller kvar klossen på den runda skivan (så den inte ramlar ned i golvet). Klossen har en acceleration eftersom den byter riktning.

Jag tänker mig att följande formler använder man för att lösa uppgiften:
F = m * a   
a = v^2 / r
v = 2*pi*r/ T

(LÖST UPPGIFT a) SE LÖSNING LÄNGRE NED)

Har nu kommit fram till Friktionskrafen är F = 1,2 N  (vilket stämmer enligt facit).

HJÄLP:
b) Klossen flyttas till ett större avstånd från axeln vid oförändrad rotationshastighet hos skivan. Hur stort kan avståndet högst vara utan att klossen glider? Hur ska man tänka på denna?

Senast redigerat av cluelessgirl (2017-01-18 17:55)

Ture33
Medlem

Registrerad: 2015-09-06

Re: [FY 2/B] Centralrörelse - ett helt varv?

cluelessgirl skrev:

På en horisontell skiva, som roterar 0,50 varv/sekund kring en vertikal axel, ligger en kloss med massan 0,60kg på avståndet 0,20 m från axeln.

0,50varv/sekund (hur ska man räkna ut ett helt varv dvs hur räknar man ut T omloppstiden)?

m = 0,60 kg
r = 0,20 m

a) Hur stor är friktionskraften? Hur ska man tänka här? Jag tänker mig att det finns en friktionskraft dvs centripetalkraft som är riktad in mot mitten som håller kvar klossen på den runda skivan (så den inte ramlar ned i golvet). Klossen har en acceleration eftersom den byter riktning.

F = m * a   
a = v^2 / r
v = 2*pi*r/ T

Omloppstiden: 0,5 varv per sekund är givet. Det betyder att på en sekund har man kommit halva varvet. Hur lång tid tar det då att komma ett helt varv? Det är omloppstiden T.

cluelessgirl
Medlem

Ture33 skrev:

cluelessgirl skrev:

m = 0,60 kg
r = 0,20 m

F = m * a   
a = v^2 / r
v = 2*pi*r/ T

Omloppstiden: 0,5 varv per sekund är givet. Det betyder att på en sekund har man kommit halva varvet. Hur lång tid tar det då att komma ett helt varv? Det är omloppstiden T.

Så tänkte jag också men jag får hela tiden fel svar, vilket måste betyda att omloppstiden kan man inte räkna ut på det sättet. Jag tänkte först att eftersom ett halvt varv är en sekund så måste ett helt varv vara 2 sekunder, dvs att omloppstiden är T = 2 s  men det verkar den inte vara...

Henrik E
Medlem

Registrerad: 2015-09-22

Jodå, två halva varv blir ett helt varv. Vad får du för svar?

cluelessgirl
Medlem

Jag fick att omloppstiden var 2 s dvs 1varv tar 2 sekunder.
Ska dubbelkolla nu då om jag får samma svar som facit.

a)
T = 2s
v = 2*pi*r / T = 2*pi*0,20/2 = 0,628...m/s

a = v^2 / r  = 0,628^2 / 0,20 = 1,97...m/s^2

F = m * ac

F = 0,60*1,97 = 1,18N = 1,2 N   (jag avrundar till två värdesiffror eftersom värdena 0,60 och 0,20 har två värdesiffror )

svar: 1,2N

b) Hur gör jag i denna deluppgift? Ska man bara ange ett större avstånd än 0,20 och se vad som händer med friktionskraften?

Senast redigerat av cluelessgirl (2017-01-18 17:56)

Henrik E
Medlem

Registrerad: 2015-09-22

Du måste veta friktionskoefficienten f. Största möjliga friktionskraft är mg*f.

• Forum
  •  » Fysik
  •  » [FY 2/B] Centralrörelse - ett helt varv?

Sidfot