Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
  • Forum
  •  » Fysik
  •  » [FY 1/A] vilken är den tredje kraften?

[FY 1/A] vilken är den tredje kraften?

hysteriskt
Medlem

Registrerad: 2014-03-03

[FY 1/A] vilken är den tredje kraften?

På ett föremål verkar tre krafter. Två av krafterna är på 20 N resp. 10 N enligt figur. Föremålet glider framåt med konstant fart. Rita in den tredje kraften. Hur stor är den?

Detta är uppgiften jag försökt lösa.
på bilden i uppgiften syns en vertikal pil uppåt (10 N) och en horisontell pil åt vänster (20 N), (alltså som en triangel som "saknar" hypotenusa.)

jag vet inte riktigt vad som menas med den "tredje kraften", så jag tänkte att jag beräknar den resulterande kraften (genom att beräkna hypotenusan), och fick då fram 22 N.

I facit står att den tredje kraften är 22 N, fast riktad snett åt höger. Jag trodde att hypotenusan bara beskrev den totala kraften? och alltså inte hade en riktning i sig själv?

hur har man kommit fram till att riktningen är just snett åt höger?

Senast redigerat av hysteriskt (2017-01-18 15:09)

Smaragdalena
Medlem

Registrerad: 2012-02-02

Re: [FY 1/A] vilken är den tredje kraften?

Eftersom föremålet rör sig med konstant fart, betyder det att accellerationen är 0, och alltså är den totala kraften på föremålet 0. Om du har en kraft som verkar uppåt och en kraft som verkar åt vänster - åt vilket håll skall en tredje kraft vara riktad för att summan av krafterna skall bli 0?

hysteriskt
Medlem

Smaragdalena skrev:

Eftersom föremålet rör sig med konstant fart, betyder det att accellerationen är 0, och alltså är den totala kraften på föremålet 0. Om du har en kraft som verkar uppåt och en kraft som verkar åt vänster - åt vilket håll skall en tredje kraft vara riktad för att summan av krafterna skall bli 0?

jag tycker det är svårt att förstå tänket... du har inte några konkreta exempel? smile

är riktningen på kraften något man avgör i efterhand, dvs alltid efter man gjort sina beräkningar? man måste alltså avgöra från fall till fall genom att visualisera situationen?

Eelluuxx
Medlem

Registrerad: 2015-03-01

Det kan vara bra att rita en bild, ja. Om vi ritar en bild ser vi att:

http://draw.to/D1VfsNX

Eftersom accelerationen är noll måste kraftsituationen vara sådan att kraftpilarna tar ut varandra. Därför får vi något i stil med den prickade pilen. Dela upp kraftresultanten i en horisontell och en vertikal komposant så blir det tydligare.

Smaragdalena
Medlem

Registrerad: 2012-02-02

Hur skulle du kunna komma fram till något alls utan att visualisera det först? Det kan inte jag. Ofta är det bra att rita upp situationen (men ibland är jag för lat, och det kan komma surt efter).

Tänk dig två lag som tävlar i dragkamp. Det ena laget drar allt vad de orkar åt höger, och det andra laget så starkt de kan åt vänster. Om båda lagen är lika starka, kommer knuten i mitten av drgkampssnöret att vara kvar på samma punkt hela tiden, eftersom de båda krafterna tar ut varandra.

Tänk dig tre lag som drr åt var sitt håll med 120 grader mellan varje lag. Om de tre lagen är lika starka, kommer knuten i mitten inte att röra sig.

hysteriskt
Medlem

tack för exemplet! det var mkt bra, tror jag förstår nu smile

• Forum
  •  » Fysik
  •  » [FY 1/A] vilken är den tredje kraften?

Sidfot