Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
  • Forum
  •  » Fysik
  •  » [FY 2/B]ljudkällans placering i öppet rör och grundton

[FY 2/B]ljudkällans placering i öppet rör och grundton

minion
Medlem

Registrerad: 2016-07-28

[FY 2/B]ljudkällans placering i öppet rör och grundton

Jag undrar om ljudkällans placering påverkar grundtonen. Eftersom grundtonen i ett öppet rör är L*2 men då antar jag man utgått från att luften sätts i gungning från ena änden på röret, vad händer då om luften sätts i gungning från mitten på röret?

Min tanke är att att grundtonen då kan bli L*4 eftersom luften sätts i gungning ut mot varje sida men i övrigt beter sig som i ett öppet rör, alternativt att placeringen inte påverkar alls eftersom röret står öppet och ljudvågorna rör sig på samma sätt oavsett källans placering och därmed grundton= L2. Jag hittar ingen litteratur som kan förklara detta, hoppas någon här kan hjälpa mig.

Henrik E
Medlem

Registrerad: 2015-09-22

Re: [FY 2/B]ljudkällans placering i öppet rör och grundton

Den påverkar inte grundtonen.

Smaragdalena
Medlem

Registrerad: 2012-02-02

Min tanke är att grundtonen blir en oktav högre, d v s att grundtonen blir L.

Tänk dig att du har två stycken öppa rör som har en ljudkälla i ena änden. Du får plats med en halv våglängd i varje. Sätt ihop rören med ljudkällan i mitten. Grundtonen blir densamma, men röret är dubbelt så långt, d v s det får plats en hel våglängd i det långa röret. Om du istället sätter en ljudkälla i mitten av röret är det samma situation som om du sätter ihop två stycken hälften så långa rör.

minion
Medlem

Registrerad: 2016-07-28

Ja det var ju förstås så jag tänkte @Smaragdalena att den blir L och inte L*4, rörde ihop det lite där. Jag antar att man alltid utgår från att luften sätts i gungning från öppningen? Eftersom det alltid är en buk vid öppningen (där ljudkällan är borde det ju vara en buk i mitten om ljudkällan är i mitten eftersom det är där luften sätts i gungning).  Om det är en buk i mitten borde det ju bli det i öppningarna också vilket ger grundtonen L. Men om det är så så skulle ju våglängden på höger och vänster sida bli olika om ljudkällan var placerad ex 1/4 till höger? vill verkligen förstå detta.

@Henrik E kan du förklara varför den inte påverkar grundtonen?

Senast redigerat av minion (2017-01-18 16:24)

Henrik E
Medlem

Smaragdalenas tanke att man ser det som två halvrör är smart, men då blir dom bara öppna i ena änden. Menar jag. Om man gör ett hål i mitten på röret och sätter ljudkällan där, då blir grundtonen en oktav högre. Utan hål ser jag inte varför den skulle förändras. Övertyga mej gärna!

Smaragdalena
Medlem

Registrerad: 2012-02-02

Vilken ände är det som skulle bli stängd?

Där ljudkällan är blir det en buk (med min vokabulär). Det är också en buk i varje ände av röret. Alltså behöver det vara två noder på 1/4 respektive 3/4 av rörets längd. Alltså blir röret en våglängd långt.

Henrik E
Medlem

Eftersom Smaragdalena och Henrik E tänkte olika om den här frågan vore det bra med fler kommentarer. Spelar ljudkällans position någon roll?

• Forum
  •  » Fysik
  •  » [FY 2/B]ljudkällans placering i öppet rör och grundton

Sidfot