Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
  • Forum
  •  » Fysik
  •  » [FY 2/B] Centralrörelse - Fel i avrundning?

[FY 2/B] Centralrörelse - Fel i avrundning?

cluelessgirl
Medlem

Registrerad: 2016-08-19

[FY 2/B] Centralrörelse - Fel i avrundning?

En satellit places i cirkelbana kring jorden med hjälp av en raket som når höjden 1,0*10^3 km, där satelliten tilldelas en hastighet vinkelrät mot lodlinjen.

a) Hur stor ska farten vara för att satellitens bana ska bli en cirkel?

Jordens dragningskraft = Jordens centripetal kraft

Givet jordens massa m2 = 5,98*10^24 kg

G (gravitationskonstanten) = 6,672*10-11 Nm/kg^2

r = 6,37 *10^6 m (jordens radie)

F = G * m1*m2/r^2

Fc = mv^2 / r

Fc = F

mv^2/r = G * m1*m2/r^2  man kan stryka ett m på bägge sidor kvar blir:

v^2/r = G*m2/r^2

v^2  = G*m2/r^2 * r

v^2 = G*m2/r

LaTeX ekvation

v = 7357,74m/s avrundar till tre värdesiffror och får då att

v = 7,36km/s i facit så står det 7,35km/s vad har jag gjort för fel?

b) Hur stor blir banan om farten skulle råka bli något för stor?

Hur räknar jag ut denna fråga?

Senast redigerat av cluelessgirl (2017-01-18 15:32)

Smaragdalena
Medlem

Registrerad: 2012-02-02

Re: [FY 2/B] Centralrörelse - Fel i avrundning?

a) Har du tagit hänsyn till att satelliten är 1000 km ovanför jordytan?

b) Det är nog inte meningen att du skall räkna, "bara" fundera på vilken typ av bana det blir om farten är för hög.

cluelessgirl
Medlem

Smaragdalena skrev:

a) Har du tagit hänsyn till att satelliten är 1000 km ovanför jordytan?

b) Det är nog inte meningen att du skall räkna, "bara" fundera på vilken typ av bana det blir om farten är för hög.

a) japp räknade att jordens radie = 6,37*10^6 m sen adderade jag med 1,0^6 m och fick då r = 7,37*10^6 m vilket är det r värdet jag stoppade in i slutet av min lösning/ekvation.

Smaragdalena
Medlem

Längre upp har du skrivit att Jordens radie är 6,37^*10^7 m och att satellitens höjd är 1000 km, dvs 1,0*10^6 m. Det stämmer inte med värdet 7,37*10^6 m som du skrev att du stoppat in. Någonstans har det blivit fel.

Dessutom är det nödvändigt att du skriver alla steg du gör, så att det går att följa med i dina uträkninga (man skall inte behöva kontrollräkna för att veta vilka siffror du har satt in).

Senast redigerat av Smaragdalena (2017-01-18 13:11)

cluelessgirl
Medlem

Smaragdalena skrev:

Längre upp har du skrivit att Jordens radie är 6,37^*10^7 m och att satellitens höjd är 1000 km, dvs 1,0*10^6 m. Det stämmer inte med värdet 7,37*10^6 m som du skrev att du stoppat in. Någonstans har det blivit fel.

Dessutom är det nödvändigt att du skriver alla steg du gör, så att det går att följa med i dina uträkninga (man skall inte behöva kontrollräkna för att veta vilka siffror du har satt in).

Jag har använt identisk lösningsmetod som det står i min lösningsbok för Heureka fysik 2 även det du påpekat ovan är rätt enligt facit. Enda skillnaden är att det är skillnad med en decimal i mitt svar. Det kanske beror på att mina utgångsvärden är mer exakt då man i facit valt värdet: 6,38*10^6 m istället för r = 6,37*10^6 m för jordens radie. Min fråga är snarare om jag räknat fel för att decimalet skiljer åt sig lite, vet redan att lösningsmetoden är korrekt men undrar om någon kan se exakt var jag gjort fel, redovisar därför hela uppgiften nedan:

Alltså mitt svar blev: v = 7,36 km/s  men facit skriver att svaret är v = 7,35 km/s.

Min lösning:

Jodens massa m2 = 5,98*10^24kg
Gravitationskonstanten = 6,672*10^-11 Nm/kg^2
r= 6,37*10^6 m.
r = 6,37*10^6 +1,0^6 = 7,37 * 10^6 m

Jordens dragningskraft = jordens centripetalkraft som drar satelliten till sig.

F = G * m1*m2/r^2  Fc = mv^2/r  (centripetalkraft formel)

Fc = F

mv^2/r  = G*m1*m2/r^2  m1 stryks från bägge sidor.

v^2/r  * r = G*m2/r^2 * r   Lös ut v. r multipliceras på bägge sidor.

v^2 = G*m2*r / r^2  (ett r stryks i täljaren och ett r stryks i nämnaren)

v^2 = G*m2 /r

LaTeX ekvation

LaTeX ekvation

Smaragdalena
Medlem

Har du alltså skrivit fel värde på Jordens radie i ditt förstainlägg?

r = 6,37 *107 m (jordens radie)

(vilket jag tolkar som r = 6,37 *10^7 m
Prova att sätta in facits värde på r och se om du får samma svar som facit. I så fall beror skillnaden på detta.

Senast redigerat av Smaragdalena (2017-01-18 15:21)

cluelessgirl
Medlem

Smaragdalena skrev:

Har du alltså skrivit fel värde på Jordens radie i ditt förstainlägg?

r = 6,37 *107 m (jordens radie)

(vilket jag tolkar som r = 6,37 *10^7 m
Prova att sätta in facits värde på r och se om du får samma svar som facit. I så fall beror skillnaden på detta.

Jag har utgått från det "officiella" fysik formelbladet som finns för fysik 2 som finns ute på nätet som används på komvux. Kollade upp detta och skillnaden beror på att r = 6,38*10^6 m vilket är det värde för jordens radie som facit använder (lösningsboken till Heureka fysik 2) medan jag använde r = 6,37*10^6 m vilket är det värdet man har för jordens radie i mitt formelhäfte och det enda formelhäftet som får användas vid prov på komvux. Ska ta upp detta med min lärare och hoppas inrw man får fel på en sån här fråga på provet om det rör sig om endast en decimal (hela lösningen är korrekt i övrigt) samt ett grundvärde som inte stämmer överens med facit.

Senast redigerat av cluelessgirl (2017-01-18 15:31)

Smaragdalena
Medlem

Då skrev du alltså fel i förstainlägget.

Nej, ett sådant fel kan inte spela någon roll när det gäller poängsättning på prov.

Däremot borde du få poängavdrag eftersom du inte redovisade alla beräkningar ordentligt (nu pratar jag om förstainlägget).

Senast redigerat av Smaragdalena (2017-01-18 15:32)

cluelessgirl
Medlem

Smaragdalena skrev:

Då skrev du alltså fel i förstainlägget.

Nej, ett sådant fel kan inte spela någon roll när det gäller poängsättning på prov.

Däremot borde du få poängavdrag eftersom du inte redovisade alla beräkningar ordentligt (nu pratar jag om förstainlägget).

Jag är helt medveten om att första inlägget inte skulle vara godtagbart på ett prov, där man måste visa var man får alla siffror ifrån samt skriva in alla siffror i själva uträkningen.

Senast redigerat av cluelessgirl (2017-01-18 15:36)

Smaragdalena
Medlem

Bra. Jag var inte säker på om du var det eller inte.

• Forum
  •  » Fysik
  •  » [FY 2/B] Centralrörelse - Fel i avrundning?

Sidfot