Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[HSM] Vem är best att skatta: Överföringsfunktion & Tillståndsmodell

PimpNamedSlickBack
Medlem

Registrerad: 2011-11-01

[HSM] Vem är best att skatta: Överföringsfunktion & Tillståndsmodell

Hej!

Vi säger att jag har ett dynamiskt system (t.ex. en motor) där jag vet insignalen över tid (t.ex. 12 volt konstant över tid) och utsignalen över tid (t.ex. varv/min över tid).

Vad in och ut mätdata så kan jag skatta en dynamisk modell igenom att använda mig av algoritmer eller statistik eller kurvanpassningar. Men vilken är bäst?

Här är skillnaden mellan dessa:

Överföringsfunktion t.ex. LaTeX ekvation
+ Enkel att bygga upp från en differentialekvation när det kommer till enkla system (t.ex. massa-fjäder system)
+ Överföringsfunktionen arbetar i frekvensplanet. Då kan man hitta amplituden mellan ut- och insignal samt fasförvridningen mellan ut- och insignal.
+ Enklare ekvation
- Kan endast ha en insignalLaTeX ekvation in och en utsignalLaTeX ekvation ut
- Mycket svår att bygga när det kommer till komlexa system
- Behandlar endast linjära system.

Kontinuerlig tillståndsmodell t.ex. LaTeX ekvation
+ Enkel att bygga upp från en differentialekvation när det kommer till komplexa system
+ Kan ha flera ingångar och flera utgångar beroende på hur insignalvektorn LaTeX ekvation och tillståndsvektorn LaTeX ekvation ser ut
- Behandlar endast linjära system när det kommer till reglerteknik
- Arbetar i tidsplanet
- Komplexare ekvation

Fråga: Om jag använder mig av minsta-kvadrat metoden för att skapa en funktion av utsignalen (t.ex. varv/min över tid) och insignalen (t.ex. 12 volt konstant över tid). Då får jag två funktioner. Då kan jag väll laplacetransformera dessa och då har jag en överföringsfunktion? Eller finns det bättre sätt?

Henrik E
Medlem

Registrerad: 2015-09-22

Re: [HSM] Vem är best att skatta: Överföringsfunktion & Tillståndsmodell

För att minstakvadratmetoden ska vara användbar måste man veta hur funktionsuttrycket är. Metoden bestämmer bara värdet på en eller ett par okända konstanter.

PimpNamedSlickBack
Medlem

Registrerad: 2011-11-01

Re: [HSM] Vem är best att skatta: Överföringsfunktion & Tillståndsmodell

Henrik E skrev:

För att minstakvadratmetoden ska vara användbar måste man veta hur funktionsuttrycket är. Metoden bestämmer bara värdet på en eller ett par okända konstanter.

Ja. Man vet hur formen på utsignalens ekvation. y(t) = K (1-e^(-t/T)) är för överföringsfunktionen ovan. T = 0.63×K.

Finns det andra metoder än minstakvadratmetoden för att anpassa en kurva?

Senast redigerat av PimpNamedSlickBack (2017-01-18 21:31)

Sidfot