Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[HSM] Linjärprogrammering - flervalsfråga!

uppsalairaniern
Medlem

Registrerad: 2013-12-31

[HSM] Linjärprogrammering - flervalsfråga!

Tjena!

Håller på med denna uppgift:

http://imgur.com/a/vKBKq

efter att räknat på några exempeluppgifter jag hittat på youtube, så tänkte jag helt enkelt såhär: den "optimala" punkten inom det markerade området är ju där linjerna korsas, dvs. det är skärningspunkten vi är intresserade av och av det jag sett på youtube-videona så är det helt enkelt "bara" (till en början i alla fall!) att vi tar differensen mellan 6x_1 + 4x_2 = 24 och x_1 + 2x_2 = 6 men när jag tar skillnaden där emellan så får jag att x_1 = något som inte ens finns med bland svarsalternativen. För OM jag hade fått ett vettigt svar därifrån, så hade jag "bara" stoppat in x-värdet in i ett av uttrycken, och därifrån fått ut y-värdet och därmed även koordinatpunkterna för den optimala punkten.

Är jag ute och cyklar nu eller vart tänker jag snett?

Eller är det så "enkelt" som att se att den optimala punkten är just 4,0 och vi vet att 4:an i vårt fall är "x" eller närmare sagt förbrukningen av utomhusfärg och y är då förbrukning av inomhusfärg, därav svar B.

Yngve
Medlem

Registrerad: 2015-09-13

Re: [HSM] Linjärprogrammering - flervalsfråga!

Vsd är din fråga egentligen?
Är det
- hjälp att besvara frågan i bilden?
- hjälp att förstå varför optimal punkt måste vara i ett hörn?
- hur man hittar optimal punkt i allmänhet?
- något annat?

Nothing else mathers

uppsalairaniern
Medlem

hjälp att besvara frågan i bilden , jag var otydlig där smile

Yngve
Medlem

Genom att jämföra tabellen med koordinatsystemet ser man att
x1 avser mängden utomhusfärg som produceras (horisontell axel)
x2 avser mängden inomhusfärg som produceras (vertikal axel)

Och därför är rätt alternativ markerat.

Pröva gärna att sätta bildtaggar runt bildens webadress.

Så här (fast med hakparenteser ist.f. vanliga):

(img)http://imgur.com/a/vKBKq.jpg(/img)

Nothing else mathers

uppsalairaniern
Medlem

okey, men då tänkte jag rätt där med mitt sista stycke: " 4:an i vårt fall är "x" eller närmare sagt förbrukningen av utomhusfärg och y är då förbrukning av inomhusfärg, därav svar B."

Yngve
Medlem

uppsalairaniern skrev:

okey, men då tänkte jag rätt där med mitt sista stycke: " 4:an i vårt fall är "x" eller närmare sagt förbrukningen av utomhusfärg och y är då förbrukning av inomhusfärg, därav svar B."

Bra. Du har förstått konceptet.
Men det blev lite fel i formuleringen.

Problemet handlar om hur mycket av respektive färgsort fabriken ska producera för att uppnå maximerad vinst (målfunktionen), givet de begränsningar som finns avseende efterfrågan på inomhusfärg och tillgång till råmaterialen M1 och M2.

x1 ("x") avser hur många ton utomhusfärg fabriken producerar.
x2 ("y") avser hur många ton inomhusfärg fabriken producerar.

De två kolumnerna i tabellen med titel "Förbrukning inomhusfärg" och "Förbrukning utomhusfärg" visar hur mycket av råmaterialen M1 och M2 som förbrukas vid färgproduktion. Lite lätt vilseledande kan tyckas.

Nothing else mathers

Sidfot