Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[HSM] Linjärprogrammering!

uppsalairaniern
Medlem

Registrerad: 2013-12-31

[HSM] Linjärprogrammering!

Hallå pluggakutare!

Har precis börjat på en rätt cool kurs där vi bl.a. behandlar optimering och mer exakt linjär programmering, jag håller just nu på att gå igenom en uppgift vi har fått rekommenderad att kolla på men har svårt att lösa den:

http://imgur.com/a/n0Mid

jag vet ärligt talat inte riktigt hur jag ska resonera för att "se" vart det potentiella "felet" med uppställningen ligger.

uppskattar ifall jag kan få en knuff i rätt riktning!

Shawn

Yngve
Medlem

Registrerad: 2015-09-13

Re: [HSM] Linjärprogrammering!

Det saknas ett begränsande bivillkor rörande tillgång till råmaterial M2.

Nothing else mathers

uppsalairaniern
Medlem

hm.. då köper jag det på ett sätt men i såna fall, vad matchar x_2 <= 2 i vår tabell? och, ifall vi INTE hade fått givet tabellen, hade vi fortfarande kunnat säga att den inte var tillräcklig? tänker mig att det INTE borde gå, då hela uppställningen av en sån här problemlösning handlar om att HA ett problem att ställa upp för överhuvudtaget. och själva "avläsningen" av samtliga uttryck gör vi horisontellt såsom jag ser det. correct?

Yngve
Medlem

uppsalairaniern skrev:

hm.. då köper jag det på ett sätt men i såna fall, vad matchar x_2 <= 2 i vår tabell?

"Efterfrågan på Jotun inomhusfärg är mindre än 2 ton per dag"

uppsalairaniern skrev:

... ifall vi INTE hade fått givet tabellen, hade vi fortfarande kunnat säga att den inte var tillräcklig? tänker mig att det INTE borde gå, då hela uppställningen av en sån här problemlösning handlar om att HA ett problem att ställa upp för överhuvudtaget ...

Om det inte hade funnits någon tabell eller annan information som beskriver begränsningarna utan bara villkoren och målfunktionen är givna så beror det helt på bivillkor + målfunktion huruvida problemet är välformulerat eller inte. Som du ser i din flervalsfråga så skulle tillåtet område i drt här fallet bli begränsat även utan bivillkor för M2. Men det skulle kunna ha blivit ett obegränsat område.

uppsalairaniern skrev:

... och själva "avläsningen" av samtliga uttryck gör vi horisontellt såsom jag ser det. correct?

Jag är osäker på vad du menar med detta.

Senast redigerat av Yngve (2017-01-18 00:28)

Nothing else mathers

uppsalairaniern
Medlem

hmm.. så uttrycket hade varit komplett ifall vi även hade haft bivillkoret 1x_1 + 2x_2 <= 6 ?

Yngve
Medlem

uppsalairaniern skrev:

hmm.. så uttrycket hade varit komplett ifall vi även hade haft bivillkoret 1x_1 + 2x_2 <= 6 ?

Ja. Bra.

Nothing else mathers

uppsalairaniern
Medlem

bra! då är jag med bättre.. smile

Sidfot