Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[KE 2/B] Människokroppen

nelvel
Medlem

Registrerad: 2017-01-14

[KE 2/B] Människokroppen

Hej alla!

1.Vet nån vad kallas de två olika celler som skyddar oss?
Växt celler och djurceller?

2.Om du skär dig på en kniv, vad är det första du gör med handen? Varför då? På vilket sätt är denna mekanism ett skydd?

Min tanke är att eventuellt nervsystemet signaler sätter igång/förstärks.  Skulle även överväga att nämna Specifikt/adaptivt försvar. Även vad som är skillnaden mellan det nativa (som är vårt immunsystem som vi föds med).

Jag blir jätte tacksam. smile

nelvel
Medlem

Re: [KE 2/B] Människokroppen

Är nån här för att hjälpa mig. Tack smile

Smaragdalena
Medlem

Registrerad: 2012-02-02

Lägg din fråga i rätt forum, och vänta åtminstone 24 timmar innan du bumpar din tråd - det står i reglerna.

nelvel
Medlem

Kan jag få hjälp smile

joculator
Medlem

Registrerad: 2012-09-12

Det finns många fler än 2 typer av celler som skyddar oss (från olika saker).
Menar du i huden? Har du hört om Keratinocyter och Melanocyter? (fast då borde man kanske nämna Langerhans celler och Merkels celler också...)
Mer generellt borde såklart nervceller nämna. Fast de skyddar inte direkt, bara indirekt. Så då kanske man kan stryka imunförsvarscellerna också. Kvar blir då Keratinocyter och Melanocyter.

Fast fettceller skyddar ju mot värmeförlust, det borde räknas som direkt skydd, eller?

Så, lite otydlig fråga. Vad läser ni om egentligen?

nelvel
Medlem

Jag läser naturkunskap 2

nelvel
Medlem

Ja jag menar i huden

Sidfot