Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
  • Forum
  •  » Fysik
  •  » [FY 2/B] Absorption emission

[FY 2/B] Absorption emission

Varz
Medlem

Registrerad: 2016-12-05

[FY 2/B] Absorption emission

Hej!

Jag undrar om någon skulle kunna förklara för mig vad skillnaden mellan emission och absorption är? Vad jag har förstått så är emission när en foton deexciteras men hur blir det ett emissionsspektrum? Samma sak undrar jag gällande absorption (exciterad foton), sänds det ut energi även när en foton exciteras? och varför ser de olika spektrumen olika ut?

tacksam för svar smile

Smaragdalena
Medlem

Registrerad: 2012-02-02

Re: [FY 2/B] Absorption emission

Emission är när en elektron hoppar ner från ett yttre elektronskal till ett län gre in (de-exciteras). Elektronen har större energi när den är i det yttre elekrtonskalen än i det inre, och den överflödiga energin avges i form av elektromagnetisk stråning ( = ljus) med en mycket speciell våglängd. Vilken våglängd det är, beror på vilken sorts atom det är och vilka atomskal elektronen hoppar  mella n.

Absorption är motsatsen - en elektron exciteras från ett inre atomskal till ett längre ut. För att detta skall kunna ske, måste elektronen ta till sig precis lagom mycket energi för att motsvara den energi som behövs. Om man lyser på atomen med exakt rätt våglängd, kan elektronen exciteras. Om man lyser på atomen med alla möjliga våglängder (ett kontinuerligt spektrum av ljus), är det bara exakt den rätta våglängden som atomen kan ta upp. Just denna våglängd kan alltså fattas i spektrumet, som för övrigt är kontinuerligt.

• Forum
  •  » Fysik
  •  » [FY 2/B] Absorption emission

Sidfot