Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[MA 5/E] primitiva funktioner

TheBeast
Medlem

Registrerad: 2016-02-19

[MA 5/E] primitiva funktioner

http://www.mariamath.com/wp-content/upl … v-ht96.pdf

Snälla hjälp mig med fråga 6 hur man räknar ut den vilka metoder man ska använda sedan kan jag lösa uppgiften tack.

Eelluuxx
Medlem

Registrerad: 2015-03-01

Re: [MA 5/E] primitiva funktioner

a) Använd en triangel för att räkna ut den ungefärliga arean under grafen, det är sträckan. (Ungefär)
b) Integrera uttrycket mellan 0 och 10, vilket skrivs som ett långt S med en nolla underst och en tia överst, sedan funktionen inom parentes (om nödvändigt), dx. Sedan räknar du ut värdet på integralen antingen med räknare eller genom att använda primitiva funktioner.

Yngve
Medlem

Registrerad: 2015-09-13

TheBeast skrev:

http://www.mariamath.com/wp-content/uploads/2011/05/E-kursprov-ht96.pdf

Snälla hjälp mig med fråga 6 hur man räknar ut den vilka metoder man ska använda sedan kan jag lösa uppgiften tack.

Rubriken lyder "primitiva funktioner", vilket tyder på att du verkar ha lite koll på vad det handlar om?

a) Eftersom det är ett v/t-diagram så är tillryggalagd sträcka fram till tiden t lika med arean under grafen fram till tiden t. Mät ungefärligt.

b) Ett uttryck som beskriver arean under en graf, nör du vet hur funktionen ser ut. Låter det bekant?

Nothing else mathers

albiki
Medlem

Registrerad: 2008-05-25

Den sökta sträckan är lika med integralen

LaTeX ekvation

där funktionen LaTeX ekvation betecknar hastigheten vid tidpunkten LaTeX ekvation.
Denna integral kan delas upp i fem stycken integraler, som var och en approximeras av arean hos en parallelltrapets.

LaTeX ekvation

Senast redigerat av albiki (2017-01-17 16:13)

TheBeast
Medlem

Registrerad: 2016-02-19

Jag fattar inte vad du menar med fem stycken integraler och lösningen under de de vore snällt att förklara

albiki
Medlem

Registrerad: 2008-05-25

TheBeast skrev:

Jag fattar inte vad du menar med fem stycken integraler och lösningen under de de vore snällt att förklara

Kan du förklara vad en integral är?

Sidfot