Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[MA 4/D] hjälp med integraler

scipio_afrikanus
Medlem

Registrerad: 2016-01-05

[MA 4/D] hjälp med integraler

Hej! Jag ska försöka att lösa detta.

Graferna till de två funktionerna y = 2 sin 3x och y = 4 cos 3x bildar tillsammans med y-axeln ett slutet område i första kvadranten. Bestäm detta områdes area.

Jag har ritat upp båda funktionerna på en grafritare för att lättare kunna visualisera problemet.

För att lösa problemet vet jag att jag måste ta integralen av 4 cos 3x minus integralen av 2 sin 3x,
där den vänstra integrationsgränsen är 0.

Men här är vart de blir stop. Hur får jag fram den HÖGRA integrationsgränsen?

Eelluuxx
Medlem

Registrerad: 2015-03-01

Re: [MA 4/D] hjälp med integraler

Den högra integrationsgränsen är skärningspunkten mellan 4cos3x och 2sin3x.

joculator
Medlem

Registrerad: 2012-09-12

Den högra integrationsgränsen blir där kurvorna korsar varandra. Se på din figur.
Dvs när 2 sin 3x = 4 cos 3x    lös för x och se till att använda det första x som är >0

Edit: too late

Senast redigerat av joculator (2017-01-17 12:07)

scipio_afrikanus
Medlem

Registrerad: 2016-01-05

Jag fick den högra integrationsgränsen att bli 21.1 grader.. Behöver jag inte ha svaret i radianer?

Henrik E
Medlem

Registrerad: 2015-09-22

Det viktiga är att tan3x =2 i skärningspunkten. Då kan du räkna ut vad cos3x och sin3x är, och det är dom du kommer att behöva i integrationen. Så övergå till integrerandet nu!

Smaragdalena
Medlem

Registrerad: 2012-02-02

Och för att kunna integrera dina trigonometriska ekvationer behöver de vara i radianer, annars skulle du få en inre derivata som du helst vill slippa. Detta gäller naturligtvis även för dina integrationsgränser.

Senast redigerat av Smaragdalena (2017-01-17 15:04)

Sidfot