Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
  • Forum
  •  » Fysik
  •  » [HSF] Kinetisk energi för en cylinder

[HSF] Kinetisk energi för en cylinder

q7
Medlem

Registrerad: 2015-03-01

[HSF] Kinetisk energi för en cylinder

Hej, jag frågade samma fråga förut men det var för en kula och den här handlar om en cylinder och jag vet inte hur jag sak tänka kring den här så skulle uppskatta lite hjälp:)

En solid cylinder och en ihålig cylinder rullar på ett plant horisontellt underlag med samma fart. Cylindrarna har samma massa och radie.

Vad kan man säga om cylindrarnas energi?

Den solida cylinderns translatoriska kinetiska energi är__  den ihåliga cylinderns.

Den solida cylinderns rotations-kinetiska energi är __ den ihåliga cylinderns.

Den solida cylinderns totala kinetiska energi är __ den ihåliga cylinderns.

lika stor som
större än
mindre än

Om cylindrarna kommer fram till en sluttning, så kommer alltså

kulorna lika högt innan de vänder
den större kulan högre när den vänder
den mindre kulan högre när den vänder

Eftersom det här handlar om en cylinder så vet jag inte hur jag ska tänka. Kan någon hjälpa? Blir de lika i det här fallet också?

_Elo_
Medlem

Registrerad: 2016-05-28

Re: [HSF] Kinetisk energi för en cylinder

Ledning: Hur skiljer sig tröghetsmomentet åt mellan en solid och en ihålig cylinder? Hur påverkar detta den kinetiska energin?

q7
Medlem

_Elo_ skrev:

Ledning: Hur skiljer sig tröghetsmomentet åt mellan en solid och en ihålig cylinder? Hur påverkar detta den kinetiska energin?

Tröghetsmomentet för en solid cylinder är väll I=1/2mr^2 och för en ihålig cylinder är I=1/2m(r^2_1+r^2_2)

Alltså finns det en till radie i den ihåliga cylindern som vi inte vet något om men jag vet inte hur jag ska koppla det till mina frågor?

q7
Medlem

q7 skrev:

_Elo_ skrev:

Tröghetsmomentet för en solid cylinder är väll I=1/2mr^2 och för en ihålig cylinder är I=1/2m(r^2_1+r^2_2)

Alltså finns det en till radie i den ihåliga cylindern som vi inte vet något om men jag vet inte hur jag ska koppla det till mina frågor?

Den ihåliga cylindern har väll större tröghetsmoment eftersom vi har en till radie som vi adderar. Men hur kopplar man det här till kinetisk rotation och translationsenergi?

_Elo_
Medlem

Registrerad: 2016-05-28

Translationsenergin blir densamma men det högre tröghetsmomentet bidrar till högre rotations-kinetisk energi.

q7
Medlem

_Elo_ skrev:

Translationsenergin blir densamma men det högre tröghetsmomentet bidrar till högre rotations-kinetisk energi.

Jaha okej då blir den ihåliga cylinderns totala kinetisk energi högre än den solida cylinderns totala kinetiska energi?

Men hur högt når de då? (Sista frågan)

Emmynoether
Medlem

Registrerad: 2017-01-14

Rent spontant så känns det som om du behöver repetera lite om vad tröghet och tröghetsmoment är för något. Har man förståelse för det så blir dem här frågorna väldigt enkla. Får man fråga vilken vad för kurs du läser och vad för kursbok ni använder?

"The views of space and time which I wish to lay before you have sprung from the soil of experimental physics, and therein lies their strength. They are radical. Henceforth, space by itself, and time by itself, are doomed to fade away into mere shadows, and only a kind of union of the two will preserve an independent reality."
- Hermann Minkowski

q7
Medlem

Emmynoether skrev:

Rent spontant så känns det som om du behöver repetera lite om vad tröghet och tröghetsmoment är för något. Har man förståelse för det så blir dem här frågorna väldigt enkla. Får man fråga vilken vad för kurs du läser och vad för kursbok ni använder?

Det är en mekanik kurs och boken är university Physics with modern Physics technology.
när jag gör räkneuppgifter så går det hur bra som helst men Så fort det kommer till diskussionsuppgifter så blir jag förvirrad:(

Jag lär mig mer när jag frågor här för det är typ"kortfattat" förklaring här.

Emmynoether
Medlem

Registrerad: 2017-01-14

Aha, ni kör med den där tegelstenen, då förstår jag varför ni inte har gått in så djupt på dem här grejerna. Ja det är väl bara att räkna vidare och fråga på men jag slår ett slag för att du kikar lite på hur tröghetsmomentet och den kinetiska energin faktiskt är relaterade till varandra, försök förstå det också och stirra dig inte blind på alla formler.

"The views of space and time which I wish to lay before you have sprung from the soil of experimental physics, and therein lies their strength. They are radical. Henceforth, space by itself, and time by itself, are doomed to fade away into mere shadows, and only a kind of union of the two will preserve an independent reality."
- Hermann Minkowski

Henrik E
Medlem

Registrerad: 2015-09-22

Kinetiska energin har blivit potentiell energi när cylindern nått sin högsta punkt.

q7
Medlem

Emmynoether skrev:

Aha, ni kör med den där tegelstenen, då förstår jag varför ni inte har gått in så djupt på dem här grejerna. Ja det är väl bara att räkna vidare och fråga på men jag slår ett slag för att du kikar lite på hur tröghetsmomentet och den kinetiska energin faktiskt är relaterade till varandra, försök förstå det också och stirra dig inte blind på alla formler.

Tack för tipset! Ska verkligen läsa igenom noggrannare:)

Senast redigerat av q7 (2017-01-17 06:54)

• Forum
  •  » Fysik
  •  » [HSF] Kinetisk energi för en cylinder

Sidfot