Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
  • Forum
  •  » Kemi
  •  » [KE 1/A] kemi uppgift, har jag gjort rätt?

[KE 1/A] kemi uppgift, har jag gjort rätt?

Idaelenora
Medlem

Registrerad: 2016-10-17

[KE 1/A] kemi uppgift, har jag gjort rätt?

Hur stor massa kopparoxid behövs för att framställa 125 g kristalliserat kopparsulfat, CuSO_4∙5H_2 O enligt förmeln CuO+ H_2 〖SO〗_4+ 4H_2 O → CuSO_4∙5H_2 O. 

CuO+H_2 SO_4+4H_2 O→CuSO_4+5H_2 O
M_(CuSO_4*5H_2 O)=64+32+4*16+5*2+16=186
n_(CuSO_4*5H_2 O)=125g/186(g/mol) =0,67mol
Räkna koefficienter på högerled:1_(CuSO_4 )+5_(5H_2 O)=0,67mol.
n_CuO=0,67/6 mol (en sjättedel då 1:6 i andel)=0,11mol
0,11mol*80g/mol=8,8g

Såhär ser min uträkning ut och undrar om det ser rätt ut? Är den gemensamma molmassan för högerledet 178 eller 250, kommer inte ihåg om man ska multiplicera vattenmolmassan med femman som står framför eller inte.

Smaragdalena
Medlem

Registrerad: 2012-02-02

Re: [KE 1/A] kemi uppgift, har jag gjort rätt?

Du har räknat fel på molmassan för kristalliserat kopparsulfat - hela vattenmolekylerna skall multipliceras med 5, inte bara vätena.

Sedan behövs det en reaktionsfornmel för när kopparoxiden blir kopparsulfat - den behöver inte vara helt balanserad, men man behöver se hur många mol kopparoxid som går åt för att göra 1 mol kristalliserat kopparsulfat.

Varför delar du substansnmängden för kopparsulfatet med 6? Du har redan räknat ut många mol kopparsulfat du har (även om värdet blev fel). Du har 5 ggr så många mol kristallvatten också, men det är helt ointressant.

Idaelenora
Medlem

Hänger med när det kommer till det första att jag måste multiplicera hela vattenmolekylen med 5.
Men sedan fattar jag inte så mycket. Kan du möjligen visa?

Idaelenora
Medlem

Vad är det för reaktionsformel som kommer sen? och vad har den för betydelse?

Smaragdalena
Medlem

1 mol kristalliserat kopparsulfat består av 1 kopparjon, 1 sulfatjon (som består av 1 svavelatom och 4 syreatomer) samt 5 vattenmolekyler (som består av 1 syreatom och 2 väteatomer). Molmassan för kristallisert kopparsulfat är summan av molmassorna för 1 kopparatom, 1 svavelatom, 4 syreatomer plus 5 vattenmolekyler. Det kan du räkna ut! Du har redan skrivit rätt siffra i ditt första inlägg.

Du måste veta hur många mol kopparoxid det behövs för att bilda 1 mol kopparsulfat.

Spoiler (Klicka för att visa):

Det är så enkelt att 1 mol kopparoxid ger 1 mol kopparsulfat.

Är det något mer du undrar efter, så fråga mer! Ju tydligare fråga du ställer, desto lättare är det att ge ett bra svar.

Idaelenora
Medlem

Har kommit såhär långt nu: CuO+H_2 SO_4+4H_2 O→CuSO_4+5H_2 O
M_(CuSO_4*5H_2 O)=64+32+4*16+5(2+16)=250
n_(CuSO_4*5H_2 O)=125g/250(g/mol) =0,5mol

Ska jag nu göra en annan reaktionsformel? Dvs när kopparoxiden blir till kopparsulfat? Sedan beräkna molmassan för hela reaktionsformeln och jämföra med den tidigare molmassan jag fått ut?

Förlåt, känner mig väldigt trög hehe..

Idaelenora
Medlem

trodde molförhållandet var 1/6, hur kan det vara 1/1? Vad blir svaret då om det är 1/1?

Smaragdalena
Medlem

Hur tänkte du när du fick molgörkålkandet 1:6?

1 mol kopparoxid => 1 mol kopparsulfat. Resten av reaktionsformeln behövs inte.

Det konstiga med uppgiften är att det inte står vilken kopparoxid man utgår ifrån - det finns två olika. Det går åt lika många mol i båda fallen, men massan blir olika.

Du har inte skrivit någon reaktionsformel alls, vad jag kan se. Alla formler är inte reaktionsformler.

• Forum
  •  » Kemi
  •  » [KE 1/A] kemi uppgift, har jag gjort rätt?

Sidfot