Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[MA 5/E]Kombinatoriskt problem som handlar om kortlek och stegar

hm15
Medlem

Registrerad: 2016-11-18

[MA 5/E]Kombinatoriskt problem som handlar om kortlek och stegar

Uppgiften är:

En kortlek har 52 kort indelat i fyra färger och 14 valörer (ess inräknat). En pokerhand består av fem kort. På hur många sätt kan man få stege, dvs. valörer i följd men ej alla i samma färg?

Jag kommer fram till att det finns LaTeX ekvation stycken stegar. Detta eftersom vi kan välja bland LaTeX ekvation valörer LaTeX ekvation gånger.

Jag förstår att vi ska subtrahera bort antalet stegar där valörerna har samma färg från LaTeX ekvation men förstår inte på vilket sätt man beräknar det fetmarkerade. Någon som kan förklara?

motorväg
Medlem

Registrerad: 2013-04-14

Re: [MA 5/E]Kombinatoriskt problem som handlar om kortlek och stegar

Uppgiften ligger över min nivå men jag vill påpeka att det inte finns 14 valörer i en kortlek wink 2-13+ess=13.

En matematiker med Earl Grey kommer aldrig sakna något. LaTeX ekvation kan ersätta vad som helst.

Inga PM, tack.

_Elo_
Medlem

Registrerad: 2016-05-28

Re: [MA 5/E]Kombinatoriskt problem som handlar om kortlek och stegar

motorväg skrev:

Uppgiften ligger över min nivå men jag vill påpeka att det inte finns 14 valörer i en kortlek wink 2-13+ess=13.

Jo förvisso, men i det här fallet kan man säga att det finns 14 då esset kan användas som två olika valörer:)

hm15 skrev:

Uppgiften är:

En kortlek har 52 kort indelat i fyra färger och 14 valörer (ess inräknat). En pokerhand består av fem kort. På hur många sätt kan man få stege, dvs. valörer i följd men ej alla i samma färg?

Jag kommer fram till att det finns LaTeX ekvation stycken stegar. Detta eftersom vi kan välja bland LaTeX ekvation valörer LaTeX ekvation gånger.

Jag förstår att vi ska subtrahera bort antalet stegar där valörerna har samma färg från LaTeX ekvation men förstår inte på vilket sätt man beräknar det fetmarkerade. Någon som kan förklara?

Ja det stämmer att det finns 4^5 olika sätt att kombinera färgerna på t ex stegen E-5, glöm bara inte att det finns tio olika sätt att kombinera valörerna på också.
När det gäller att subtrahera färgstegarna finns det ju som sagt 10 olika sätt att kombinera valörerna på samt 4 olika färger. Alltså 4*10 kombinationer får du subtrahera.

Sidfot