Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
  • Forum
  •  » Kemi
  •  » [KE 1/A] Oxidationstal permanganatjon

[KE 1/A] Oxidationstal permanganatjon

Liinnii
Medlem

Registrerad: 2011-09-07

[KE 1/A] Oxidationstal permanganatjon

Hur får jag fram oxidationstalet av permanganatjonerna (MnO4 - )?

MnO4- har en negativ jonladdning. (-I)
O4 har OT -II.
Hur kommer jag vidare ?

Edit:
Vet ej varför tråden postades två gånger..

Senast redigerat av Liinnii (2017-01-16 17:54)

Smaragdalena
Medlem

Registrerad: 2012-02-02

Re: [KE 1/A] Oxidationstal permanganatjon

Permanganatjonen har en sammanlagd laddning på -1. Den innehåller 4 stycken syreatomer som var och en har oxidationstalet -II. Summan av alla oxidationstal i jonen är lika med jonens laddning, d v s x+ 4*(-2)=-1. Vilket värde har x? Det är mangans oxidationstal i permanganatjonen.

Liinnii
Medlem

ahaa, då får jag det till att Permanganatjonen har OT +7
Men är det med eller utan syre?

Ska det skrivas

+VII -II       
  MnO4

eller

+VII       
  MnO4

Teraeagle
Medlem

Registrerad: 2014-12-09

Som den första varianten

Kemiteknolog och metallurg

Liinnii
Medlem

Okej tack smile

Jag har den här formeln och har skrivit alla OT

+II                  +VII-II        +I                 +III                    +II                +I-II
5 Fe2+    +    MnO4     +     H+     -->      5 Fe3+     +    Mn2+      +     H2O

Men nu vill jag att den ska balanseras och det kan jag göra genom att ändra på väte.
Så att jag bör se till att laddningarna är lika stora på båda sidorna.
Men vet inte riktigt hur jag ska räkna det, jag antar att jag kan göra det med hjälp av mina OT.
VL: 5 * 2 + 7 - 2 = 15  (räknar ej med H då det är den jag kan ändra så jag får rätt antal)
HL: 5 * 3 + 2 + 1 - 2 = 16
antar att jag tänker fel ange hur jag ska räkna så jag får lika mkt på varje sida. hmm

Teraeagle
Medlem

Kom ihåg att sätta ut laddningen på MnO4 precis som du har gjort med de andra jonerna.

Att upptagna elektroner = avgivna elektroner ger dig hur många järn(II)joner som går på varje permanganatjon. Du fick fram att det gick fem järn på en permanganat. Med permanganatjonen får du då med fyra syreatomer som bildar vatten på andra sidan reaktionspilen. Då behöver du lägga till 2*4=8 vätejoner på vänster sida. Avsluta med att kontrollera laddningarna.

Senast redigerat av Teraeagle (2017-01-16 19:18)

Smaragdalena
Medlem

Nej, du skall börja med att balansera oxidationstalen.

Som du ser är det många ox.tal som inte ändras vid reaktionen. De enda som ändras är ox.talen för järn och mangan. Hur många steg oxideras varje järn? Hur många steg reduceras varje mangan? Hur många skall man ta av varje för att det skall gå jämnt ut?

När du har gjort det, kan du se att det bildas ett antal vatten vid reaktionen. Det bildas en vattenmolekyl för varje syreatom som försvinner från permanganatet. Hur många vattenmolekyler blir det?

För att det skall kunna bildas vattenmolekyler, behövs det väten, och de finns där i form av vätejoner, eftersom man låter reaktionen ske i sur miljö. Hur många vätejoner går det åt för att göra så många vattenmolekyler som du kom fram till nyss?

Om du har gjort rätt, så skall ladedningen på höger och vänster sida vara lika. Stämmer inte laddningarna, har du gjort fel någonstans.

Liinnii
Medlem

Jaa tack absolut, hade missat den laddningen. MnO4-

förstår inte riktigt hur du kommer fram till 2*4 = 8

& hur vet du att det är permanganatjonen som bildar vatten på andra sidan? yikes

Senast redigerat av Liinnii (2017-01-16 19:26)

Liinnii
Medlem

+II                +III
Fe2+        →       Fe3+    
Fe2+  oxiderat 1 elektron

+VII           +II
Mn    →       Mn2+
Mn reducerat 5 elektroner

Liinnii
Medlem

VL:
+II              +VII-II                   
5 Fe2+    +    MnO4-     

Eftersom en elektron oxideras (avges) blir det 5 * 1 + 7 - 2 = 10 OT på vänster sida.

Senast redigerat av Liinnii (2017-01-16 19:31)

Teraeagle
Medlem

Liinnii skrev:

Jaa tack absolut, hade missat den laddningen. MnO4-

förstår inte riktigt hur du kommer fram till 2*4 = 8

& hur vet du att det är permanganatjonen som bildar vatten på andra sidan? yikes

Du hade ju redan skrivit ut hela formeln där det bildas vatten.

Smaragdalena
Medlem

Syre har oxidationstalet -II. Det finns 4 syren i en permanganatjon. 4*(-2)=-8.

Det blir en massa syreatomer över när permanganatjonen blir till en manganjon. Vart skulle syreatomerna annars ta vägen?

Liinnii
Medlem

Det går 5 järnjoner på en permanganatjon (antar att det ska stå joner eftersom allt handla om joner)
och då blir det över 4 stycken syreatomer som bildar vatten. (en till fundering syreatomer? var det inte nyss  MnO4- vilket betyder att allt är joner?) :S

5 Fe2+    +    MnO4-          -->      5 Fe3+     +    Mn2+      +    4 H2O

eftersom jag har  4 * 2 = 8 H i HL
bör jag ha 8H i VL. smile

5 Fe2+    +    MnO4-     + 8H+     -->      5 Fe3+     +    Mn2+      +    4 H2O

Senast redigerat av Liinnii (2017-01-16 20:00)

Smaragdalena
Medlem

Fördelen med oxidationstal är att man inte behöver bry sig så mycket om det är joner eller molekyler - man räknar ut vilken laddning det skulle ha varit om elektronerna hamnar helt och hållet hos den atom som är mest elektronegativ, d v s man låtsas att det är en jonbindning, fast bara lite. Järnet är i jonform både före och efter (men med olika laddning), permanganatjonen är en jon men bindningarna mellan mangan och syre är kovalenta, och manganjonen är en jon.

Oc om vi kontrollräknar laddningarna så är det 5*2+ (-1) + 8 = 17 på vänstersidan och 5*3+2=17 på högersidan. Det stämmer!

Liinnii
Medlem

Ja tack så jättemycket för hjälpen smile

• Forum
  •  » Kemi
  •  » [KE 1/A] Oxidationstal permanganatjon

Sidfot