Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[HSM] lös olikheten

Idil M
Medlem

Registrerad: 2016-11-08

[HSM] lös olikheten

Frågan är LaTeX ekvation

I svaret står det sedan att det finns tre fall

1) x<-3/2
2) LaTeX ekvation
3) LaTeX ekvation

Det jag har problem med är att förstå var de får talen ifrån, 3an förstår jag ju men varför 3/2? och 1

Smaragdalena
Medlem

Registrerad: 2012-02-02

Re: [HSM] lös olikheten

Om du bara tittar på linjen LaTeX ekvation - vid vilket x-värde ändrar den riktning?

Senast redigerat av Smaragdalena (2017-01-16 15:16)

albiki
Medlem

Registrerad: 2008-05-25

Re: [HSM] lös olikheten

Idil M skrev:

Frågan är LaTeX ekvation

I svaret står det sedan att det finns tre fall

1) x<-3/2
2) LaTeX ekvation
3) LaTeX ekvation

Det jag har problem med är att förstå var de får talen ifrån, 3an förstår jag ju men varför 3/2? och 1

Stämmer det att frågan är att finna alla reella tal LaTeX ekvation som är sådana att

LaTeX ekvation

Om det stämmer, så kan du direkt se att talet LaTeX ekvation måste vara negativt, eftersom de båda absolutbeloppen är positiva tal.

När LaTeX ekvation så är

LaTeX ekvation

och LaTeX ekvation kan vara negativt eller positivt, beroende på hur "negativt" talet LaTeX ekvation är;

Spoiler (Klicka för att visa):

talet LaTeX ekvation är negativt då LaTeX ekvation.

Alltså: Om LaTeX ekvation ligger mellan LaTeX ekvation och 0 så ska du lösa olikheten

LaTeX ekvation

Om LaTeX ekvation är mindre än LaTeX ekvation så ska du lösa olikheten

LaTeX ekvation

Sidfot