Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
  • Forum
  •  » Kemi
  •  » [KE 1/A] Oxidation / reduktion

[KE 1/A] Oxidation / reduktion

Liinnii
Medlem

Registrerad: 2011-09-07

[KE 1/A] Oxidation / reduktion

Från ingenstans så förvirrar oxidation och reduktion mig.

Förklara den galvaniska cellen för reaktionen:
Mg (s) + Cu2+ (aq)  Mg2+     →     Cu(s) + energi

Oxidation vid Minuspol: Mg(s) → Mg2+(aq) + 2e- (elektroner avges)
Reduktion vid Pluspol: Cu2+(aq) + 2e- → Cu(s) (elektroner upptas)

Magnesium kommer lämna ifrån sig två elektroner och oxideras till magnesiumjoner.
Vad tillhör det för pol? oxideraS, eftersom jag har skrivit att den avger så bordet ändå vara minus
tycker jag men det är alltid tvärtom vad jag tror hmm

Smaragdalena
Medlem

Registrerad: 2012-02-02

Re: [KE 1/A] Oxidation / reduktion

Ja, du, det här med att elektroner är negativa är ett elände!

För flera hundra år sedan lyckades en gubbe som hette Volta bygga det första batteriet. Han och hans kolleger bestämde sig för att elektriciteten går från pluspolen till minuspolen genom en elektrisk ledning, och kan användas för att exempelvis få en glödlampa att lysa. På 1800talet upptäckte man elektronen, och man fann att elektroner rör sig från minus till plus i den elektriska ledningen. Då hade man kunnat bestämma sig för att förstöra alla gamla kopplingscheman och annat där det står att elektriciteten går från plus till minus, men istället kom man på (den geniala, tycker jag) idén att elektronen är negativt laddad, så om elektronen rör sig från minus till plus blir det samma sak som om en positiv partikel skulle röra sig från pålus till minus.

När magnesiumatomerna ger ifrån sig sina båda elektroner, kan elektronerna inte gå raka vägen till kopparjonerna som skulle kunna reduceras av dem, utan tar den långa krångliga vägen genom den elektriska ledaren. Elektronerna går från minus till plus - elektronerna "skapas" i minuspolen och "försvinner" i pluspolen (egentligen är det ju kopparjonerna som reagerar med elektronerna).

Liinnii
Medlem

Kan jag skriva såhär
magnesium lämnar ifrån sig två elektroner och oxideras till magnesiumjoner och jonerna vandrar genom saltbron medan elektroner vandrar vidare i strömmen mot den andra bägaren där de tas upp av kopparjoner som reduceras till kopparatomer. Elektronerna vandrar från minuspolen till pluspolen.

bildas det även en kopparbeläggning på kopparmetallen eller ?

Senast redigerat av Liinnii (2017-01-17 11:20)

Smaragdalena
Medlem

Registrerad: 2012-02-02

Det vore bättre att skriva att elektronerna vandrar genom den elektriska ledaren tills de kommer fram till den andra elektroden i den andra bägaren, där de tas upp av kopparjoner som blir kopparatomer. Ja, kopparatomerna bildar en belägggning på elektroden (som kan vara av koppar, man jag minns att jag har fått en kopparbeläggning på kol-elektroden når jag har använt en sådan).

Liinnii
Medlem

Tack, du förstod jag smile

• Forum
  •  » Kemi
  •  » [KE 1/A] Oxidation / reduktion

Sidfot