Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[MA 1/A] Amortering

moonlight11
Medlem

Registrerad: 2017-01-15

[MA 1/A] Amortering

Behöver hjälp med uppgiften till ett prov har knappt någon tid. Tacksam för all hjälp!!

Stella har ett lån på 100 000 kr som ska återbetalas med lika stora amorteringar en gång per kvartal i 10 år. Uppläggningsavgiften är 350 kr och räntan 3,25%

1) hur stor är den första inbetalningen?
2) hur stor är den andra inbetalningen?
3) om ingen amortering görs, hur lång tid tar det innan lånet har fördubblats? (Bortse från uppläggningsavgiften)

Inlägg återskapat av moderator. /Russell

Senast redigerat av moonlight11 (2017-01-17 18:34)

Bubo
Medlem

Registrerad: 2015-12-28

Re: [MA 1/A] Amortering

Är du med på vad alla ord i uppgiften betyder?

moonlight11
Medlem

Ganska, behöver en förklaring hmm/

moonlight11
Medlem

Bubo skrev:

Är du med på vad alla ord i uppgiften betyder?

ganska behöver bara en förklaring hmm Förstår vad orden betyder, men hela uppgiften i sig vet jag inte hur jag ska lösa..har testat med ränta gånger lån eller dela.. blir kvartal i tio år 40..vet inte längre hur jag tänker hmm

Senast redigerat av moonlight11 (2017-01-17 18:35)

moonlight11
Medlem

Ingen som åtminstone kan förklara? hmm

Bubo
Medlem

Registrerad: 2015-12-28

Vad är det som betalas när, och hur ofta?

Vad händer med skulden vid varje betalning?

moonlight11
Medlem

Bubo skrev:

Vad är det som betalas när, och hur ofta?

Vad händer med skulden vid varje betalning?

Skulden minskas obviously.. Om man har 100 000 kr / med kvartal.. Men om kvartal i 10 år ett år fyra, borde det bli 40 kvartal om jag nu räknar rätt. Blir det 100 000 / 40 .. eller ska jag ta 100 000 * 0,0325 = 3250 / med kvartal 4 eller 40 ... det är i början som jag blandar ihop.. hmm Uppläggningsaviften adderar man väl vid första inbetalningen.. eller hmm ?

Senast redigerat av moonlight11 (2017-01-17 17:23)

moonlight11
Medlem

Ingen som kan hjälpa mig? .. hmm

Smaragdalena
Medlem

Registrerad: 2012-02-02

Vänta åtminstone 24 timmar innan du bumpar din tråd, det står i reglerna.

Du har rätt i att det blir 40 kvartal. Hur mycket skall du amortera varje gång?

Räntan tar vi för sig. Det första kvartalet har du lånat 100 000 kr i ett kvarts år till räntan 3,25 %. Hur stor blir räntan?

Andra kvartalet blir kapitalet lite mindre, eftersom du har betalat tillbaka 1/40 av lånet.

Uppgift 3 tycker jag är otydligt formulerad. Menar de att man skall räkna ut hur lång tid det tar för lånet att fördubblas om räntan är 3,25 % och man inte betalar några amorteringar och inte betalar räntan heller, utan låter lånet växa med ränta på ränta? Min gissning är att det är så, men man hade kunnat vara tydligare.

moonlight11
Medlem

Smaragdalena skrev:

Vänta åtminstone 24 timmar innan du bumpar din tråd, det står i reglerna.

Du har rätt i att det blir 40 kvartal. Hur mycket skall du amortera varje gång?

Räntan tar vi för sig. Det första kvartalet har du lånat 100 000 kr i ett kvarts år till räntan 3,25 %. Hur stor blir räntan?

Andra kvartalet blir kapitalet lite mindre, eftersom du har betalat tillbaka 1/40 av lånet.

Uppgift 3 tycker jag är otydligt formulerad. Menar de att man skall räkna ut hur lång tid det tar för lånet att fördubblas om räntan är 3,25 % och man inte betalar några amorteringar och inte betalar räntan heller, utan låter lånet växa med ränta på ränta? Min gissning är att det är så, men man hade kunnat vara tydligare.

Jag ska fokusera på att lösa uppgift två och tre först tack för hjälpen ska försöka lösa den nu.

moonlight11
Medlem

.

Senast redigerat av moonlight11 (2017-01-17 18:34)

Russell
Moderator

Registrerad: 2013-08-22

moonlight11: Pluggakutens regler säger

1.7. Det är inte tillåtet att radera eller ändra väsentliga delar av sina inlägg efter att de besvarats av andra användare.
1.9. Det är inte tillåtet att bumpa sin tråd mer än en gång per dygn.

Läs reglerna så att du kan följa dem i fortsättningen och inte behöver riskera att bli avstängd.

/Mod.

The road to wisdom?—Well, it's plain and simple to express:
Err and err and err again, but less and less and less.

Sidfot