Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[GY] Multiplikativa inverser

Kamel
Medlem

Registrerad: 2016-10-19

[GY] Multiplikativa inverser

Hej!

Jag har problem med att förstå mig på multiplikativa inverser. Det står: "För varje tal LaTeX ekvation finns en unik multiplikativ invers LaTeX ekvation, sådan att LaTeX ekvation". Hur får man det till I?

Smaragdalena
Medlem

Registrerad: 2012-02-02

Re: [GY] Multiplikativa inverser

I är identitetselementet: För vanliga tal är I = 1, om man har matriser så är I = identitetsmatrisen för den storleken.

När det gäller vanliga tal så är den multiplikativa inversen till 5 lika med LaTeX ekvation eftersom LaTeX ekvation.

bebl
Medlem

Registrerad: 2009-04-21

I vilket sammanhang söker du https://sv.wiktionary.org/wiki/multiplikativ_invers  som är algebraiskt begrepp
och används i ringar. I vanlig skolalgebra med addition och multiplikation är det LaTeX ekvation som utgör
inversen (inversa elementet) till LaTeX ekvation  , (LaTeX ekvation saknar multiplikativ invers). LaTeX ekvation är både -höger och -vänster-invers då den valiga multiplikationen LaTeX ekvation  (gånger) är abelsk  LaTeX ekvation. LaTeX ekvation  (den valiga 1:an) neutralt element vid multiplikation.

Vid Matrismultiplikation av kvadratiska matriser av ordning LaTeX ekvation är det inte säkert att LaTeX ekvation
men för inversen gäller det att  LaTeX ekvation  där LaTeX ekvation Enhetsmatrisen med LaTeX ekvation st 1: or i huvuddiagonalen  LaTeX ekvation högerinvers  LaTeX ekvation vänsterinvers.  När gäller det att LaTeX ekvation  ?

Kamel
Medlem

Registrerad: 2016-10-19

Okej men uttalar man I som bokstaven i eller läser man det som 1?

Henrik E
Medlem

Registrerad: 2015-09-22

Det är inte så noga. Jag säger oftast "identiteten".

bebl
Medlem

Registrerad: 2009-04-21

Det går bra att säga I också, minns jag rätt så använder man gärna bokstaven I
för identitetsoperationen inom operatoralgebran men bokstaven E inom matrisalgebran
(den linjära algebran). se https://sv.wikipedia.org/wiki/Enhetsmatris

Sidfot