Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[GY] roten ur

Kamel
Medlem

Registrerad: 2016-10-19

[GY] roten ur

Hej!

Jag fattar inte en uppgift. Uppgiften är: "för vilka a och b gäller LaTeX ekvation? Ge ett exempel."

Hur tar man reda på det?  Facit säger att det endast gäller om minst det ena av talen a och b är 0 och det andra talet negativt. Jag vet dock inte hur man kommer fram till det.

SeriousSquid
Medlem

Registrerad: 2010-05-17

Re: [GY] roten ur

Undersök de 5 olika kombinationerna

Båda negativa
Båda positiva
Ena positiv andra negativ
Ena negativ, andra 0
Ena positv, andra 0

Genom att testa med några exempel och se för vilka likheten verkar stämma.

Om jag börjar med fallet då båda är negativa och tar a = -1, b = -1 som exempel:

LaTeX ekvation
och
LaTeX ekvation**
De två uttrycken blev olika så identiteten gäller inte när båda talen är -1 och mer generellt inte när de båda är negativa.

Undersök de andra fallen på samma sätt.

**Alternativt om man inte vill blanda in komplexa tal kan man säga att högerledet är odefinierat och vänsterledet 1 så identiteten är inte ens tillämplig här.

Senast redigerat av SeriousSquid (2017-01-15 13:28)

"...a result is trivial if: (a) it follows from the underlying definitions without any trickery or ingenuity and (b) a written specification of how it follows runs the danger of suggesting that it is nontrivial."

Kamel
Medlem

Registrerad: 2016-10-19

Tack för svaret!

Jag gjorde så nu, men får få att både "ena positiv, andra noll" och "ena negativ, andra noll" gäller. Och det stämmer inte enligt facit för de skriver att det endast gäller om minst det ena av talen är noll och det andra talet negativt.

albiki
Medlem

Registrerad: 2008-05-25

Kamel skrev:

Hej!

Jag fattar inte en uppgift. Uppgiften är: "för vilka a och b gäller LaTeX ekvation? Ge ett exempel."

Hur tar man reda på det?  Facit säger att det endast gäller om minst det ena av talen a och b är 0 och det andra talet negativt. Jag vet dock inte hur man kommer fram till det.

Symbolerna RotenUr(-a) och RotenUr(-b) är definierade endast om -a och -b är icke-negativa tal, det vill säga då a och b är icke-positiva tal.
Symbolen RotenUr(-ab) är definierad endast om -ab är icke-negativt tal, det vill säga då produkten ab är icke-positiv. För att sambandet mellan symbolerna ska gälla måste talen a och b vara sådana att

LaTeX ekvation

Men det gäller alltid att produkten ab > 0 om a och b har samma tecken, så den enda möjligheten för dig att uppfylla villkoret LaTeX ekvation är om ...

Sidfot