Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[HSM] analys

Jocke011
Medlem

Registrerad: 2016-10-08

[HSM] analys

Är det någon som kan hjälpa mig att förstå varför

LaTeX ekvation

blir = 1/2

Senast redigerat av Jocke011 (2017-01-15 12:28)

albiki
Medlem

Registrerad: 2008-05-25

Re: [HSM] analys

Jocke011 skrev:

Är det någon som kan hjälpa mig att förstå varför

LaTeX ekvation

blir = 1/2

Menar du att detta gäller för alla x (som inte är noll), eller gäller det asymptotiskt för stora positiva x?

Emmynoether
Medlem

Registrerad: 2017-01-14

Försök manipulera uttrycket. Testa en gång själv och skriv ut vad du får här.

"The views of space and time which I wish to lay before you have sprung from the soil of experimental physics, and therein lies their strength. They are radical. Henceforth, space by itself, and time by itself, are doomed to fade away into mere shadows, and only a kind of union of the two will preserve an independent reality."
- Hermann Minkowski

albiki
Medlem

Registrerad: 2008-05-25

När man arbetar med matematik ska man inte behöva gissa vad som menas. Det ska vara klart och tydligt skrivet, annars har man liten chans att lösa problemet. Att förstå vad problemet handlar om utgör ofta en stor del av själva problemet.

Jocke011
Medlem

Registrerad: 2016-10-08

Den ursprungliga frågan var

LaTeX ekvation   LaTeX ekvation

Efter diverse omräkningar fick jag fram ekvationen som jag skrev här, det är alltså sista steget jag behöver hjälp med.

bebl
Medlem

Registrerad: 2009-04-21

Du säker alltså gränsvärdet (ifall det existerar) av LaTeX ekvation när

LaTeX ekvation växer obegränsat mot  LaTeX ekvation .

Detsamma som  gränsvärdet  av   LaTeX ekvation när

LaTeX ekvation växer obegränsat mot  LaTeX ekvation .  Tips Förläng med konjugatkvantiteten

Spoiler (Klicka för att visa):

LaTeX ekvation

bebl
Medlem

Registrerad: 2009-04-21

Det ger

Spoiler (Klicka för att visa):

LaTeX ekvation  som går mot LaTeX ekvationLaTeX ekvation går mot oändligheten   

Senast redigerat av bebl (2017-01-15 18:45)

Henrik E
Medlem

Registrerad: 2015-09-22

Nej, det behövs inga räkningar. Man ser direkt att gränsvärdet är 1/2. Förkorta med x först. Bråken av typ 3/x går ju mot noll.

Sidfot