Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[FY 2/B] Jordmagnetism

Naturaren98
Medlem

Registrerad: 2016-11-05

[FY 2/B] Jordmagnetism

En kraftledning för likström (som består av en lång rak enkelledare) är nergrävd 3,0 m i marken och ligger i nord-sydlig riktning. En orienterare som ställer in sin kompass 1,0 m över marken, rakt över kraftledningen kommer därför att springa i fel riktning. Hur många grader fel kommer orienteraren att springa? Strömmen i ledningen är 0,1 kA. Jordmagnetiska fältet har fältstyrkan 53 *10^(-6) T , inklationen är 70°.

Förstår mig inte på uppgifter som denna, lyckas alltid räkna fel. T.ex. vet jag att jordmagnetiska fältet är riktad snett neråt, men åt vilket håll är de andra vektorerna riktade? Hur får jag ut ledarens magnetfält? För testar högerhandsregeln , med tummen riktad rakt fram så får jag att magnetfältet går runt ledaren, men det säger inte åt vilken riktning den rör sig och hur vet jag åt vilket håll orienteraren riktat sin kompass?

Tacksam om någon skulle kunna svara på mina frågor och förklara hur jag ska tänka på denna uppgift! smile

Eelluuxx
Medlem

Registrerad: 2015-03-01

Re: [FY 2/B] Jordmagnetism

Naturaren98 skrev:

T.ex. vet jag att jordmagnetiska fältet är riktad snett neråt, men åt vilket håll är de andra vektorerna riktade?

En kompass är tvådimensionell, och du behöver således endast räkna på den komposant som går i nordlig-sydlig riktning. Den vertikala komposanten trycker egentligen bara ned hela nålen i kompassen, vilket skulle spela roll om vi skulle leta efter kontroller långt upp i träden också. Därför finns det en inklinationsvinkel i uppgiften.

Naturaren98 skrev:

Hur får jag ut ledarens magnetfält? För testar högerhandsregeln , med tummen riktad rakt fram så får jag att magnetfältet går runt ledaren, men det säger inte åt vilken riktning den rör sig

Vi behöver inte räkna på om orienteraren springer fel åt öst eller väst, så vi kan anta att strömmen går norrut (eller söderut, spelar ingen roll). Högerhandsregeln ger då att magnetfältet går runt ledaren, precis ovanför ledaren kommer magnetfältets tangent att vara riktad åt öst/väst.

Naturaren98 skrev:

hur vet jag åt vilket håll orienteraren riktat sin kompass?

Mot norr.

Alltså:
A) Rita upp en bild, vi har en komposant som går mot norr (magnetfältet) samt en komposant som går perpendikulärt mot magnetfältet (ledningens magnetfält). Det innebär att kompassnålen kommer att bli vektorresultanten från dessa.
B) Räkna med hjälp av inklinationsvinkeln ut hur stor jordens magnetfälts vertikala komposant är.
C) Räkna ut hur stort kabelns magnetfält är.
D) Skriv in denna information i illustrationen. (valfritt men minskar risken för fel i nästa steg)
E) Använd trigonometri för att räkna ut den avvikande vinkeln, från jordens magnetfält till hur kompassnålen riktar sig.

Sidfot