Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[MA 1/A] ändra om recept

a15i16
Medlem

Registrerad: 2016-04-16

[MA 1/A] ändra om recept

Hej.

Om jag har ett recept, har valt ut ett slumpmässigt...

ca 500 g nötfärs
1 msk olivolja
1 vitlöksklyfta
1 tsk rosmarin
2 tsk majsstärkelse
2 dl mjölk
2 dl crème fraiche

och så behöver jag ändra om i receptet för att jag saknar något av en viss ingrediens, säg att jag istället bara har 300 g nötfärs och ska ändra receptet så att det inte blir för mkt av det andra, hur gör jag då?

jag hade en liknande uppgift i min mattebok som jag inte hittar nu.

Henrik E
Medlem

Registrerad: 2015-09-22

Re: [MA 1/A] ändra om recept

Räkna ut proportionen p=300/500 (det blir ett tal mindre än 1) och multiplicera alla tal med p.

Smaragdalena
Medlem

Registrerad: 2012-02-02

Re: [MA 1/A] ändra om recept

Om du bara har LaTeX ekvation av den köttfärsen du "borde" ha, d v s 60 %, så skall du bara ha 60 % av alla andra ingredienser också.

Fast det kan vara svårt att avgöra hur mycket 60 % av en vitlöksklyfta är, så i det här fallet skulle jag nog helt rått ta hälften så mycket av allting, fastän det då blir lite för mycket köttfärs. I det här stycket svarar jag inte som mattelärare, utan som matlagande morsa.

Sidfot