Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
  • Forum
  •  » Kemi
  •  » [KE 1/A] Vad är det som gör att ström leds?

[KE 1/A] Vad är det som gör att ström leds?

Anna1
Medlem

Registrerad: 2014-11-16

[KE 1/A] Vad är det som gör att ström leds?

Hej!

Ifall socker löses i vatten leds ingen ström, detta vet jag. För att ström ska ledas krävs det rörliga laddade partiklar om jag inte har helt fel. Vad jag dock inte lyckats förstå är att vattnet är en dipol, därmed är vattenmolekylen laddad, så varför leds det ingen ström?

Ifall koksalt istället löses i vatten så bryts jonbindningarna och fria na+ na- joner bildas som kan förflytta sig i vattnet. Men då är det ju också så att väteatomerna hos vattnet är vätet positivt laddade, och kloridjonen kommer då närma sig vätet, och tvärtom med syret och natriumjonen.

jag förstår att det har att göra med att sockret inte har några laddade partiklar, men jag kan inte förklara det. Räckler det inte med att vattenmolekylen är en dipol, krävs det också att sockermolekylen är laddad? varför leds ström i det andra exempel och inte i det första?

Tack för hjälpen på förhand! :)

Smaragdalena
Medlem

Registrerad: 2012-02-02

Re: [KE 1/A] Vad är det som gör att ström leds?

För att elektricitet skall kunna ledas, frävs det att det finns elektriskt laddade partiklar som kan röra sig, precis som du säger. Molekyler är oladdade (annars kallar man dem inte molekyler). Salter är uppbyggda av joner, som är elektriskt laddade partiklar (annars kallar man dem inte joner).

Vatten består av molekyler, d v s oladdade partiklar. Visst är vatten en dipol, d v s det finns en positiv och en negativ ände i molekylen - men de sitter ihop med varandra! Den positiva änden av vattenmolekylen kan inte lämna den negativa med mindre än att det sker en kemisk reaktion (en syra-bas-reaktion, där en vätejon hoppar över från en vattenmolekyl till någon annan molekyl och lämnar kvar en hydroxidjon).

Om du löser upp socker i vattnet, så finns där ändå inga laddade partuklar,så en vattenlösning av socker leder inte elektricitet.

Om du löser upp salt (matriumklorid, exempelvis) så löser saltet upp sig till positiva natriumjoner och negativa kloridjoner, så en vattenlösning av natriumklorid leder elektricitet.

Anna1
Medlem

Hur kan vattenmolekylen vara oladdad, trots att den har en positiv och en negativ ände? Vattenmolekylen sitter ju ihop, som du säger. Är det därför inte ström leds, för att de laddade partiklarna sitter ihop? För jag har fått lära mig att vattenmolekylen är en dipol, och därmed sammanfaller inte tyngdpunkten för positiv och negativ laddning, så jag föratår inte riktigt hur vatten molekylen kan vara oladdad.

Om man blandar socker i vatten så bildas en lösning där det finns fira sockermolekyler, men eftersom dessa saknar laddade partiklar kan inte en ström ledas, men vattenmolekylen, den är väl laddad?

Men om man istället löser upp koksalt, så löser dessa upp sig till laddade partiklar som är rörliga. Är det så att kloridjoner och natriumjoner då löser upp bindningarna mellan vattenmolekylen, och kloridjonen binder till vätet, och natirumjonen med syret?

Och om man bara har destillerat vatten, då leds inte heller någon ström, trots att vattenmolekylen är en dipol.

Jag har otroligt svårt att greppa det här med vattnet, hur det inte kan leda ström.

Teraeagle
Medlem

Registrerad: 2014-12-09

Vattenmolekylen  är inte laddad eftersom den innehåller lika många protoner som elektroner. Däremot är elektronerna ojämt fördelade inom molekylen, vilket gör att vissa delar är lite mer negativa (syret) medan andra delar är lite mer positiva (väte). Men för att ämnet ska kunna leda elektricitet krävs det att hela molekylen har en laddning.

Du kan faktiskt göra ett enkelt experiment för att se att molekylen har en laddningsförskjutning. Ta en fleecejacka, kam eller liknande och gnuggga den mot tyg så att det uppstår statisk elektricitet. Ta sedan förmålet och för det sakta mot en tunn vattenstråle (förslagsvis i vattenkranen i köket eller badrummet). Vad händer och hur kan man koppla ihop det med laddningen hos en vattenmolekyl?

Kemiteknolog och metallurg

Anna1
Medlem

Teraeagle skrev:

Vattenmolekylen  är inte laddad eftersom den innehåller lika många protoner som elektroner. Däremot är elektronerna ojämt fördelade inom molekylen, vilket gör att vissa delar är lite mer negativa (syret) medan andra delar är lite mer positiva (väte). Men för att ämnet ska kunna leda elektricitet krävs det att hela molekylen har en laddning.

Du kan faktiskt göra ett enkelt experiment för att se att molekylen har en laddningsförskjutning. Ta en fleecejacka, kam eller liknande och gnuggga den mot tyg så att det uppstår statisk elektricitet. Ta sedan förmålet och för det sakta mot en tunn vattenstråle (förslagsvis i vattenkranen i köket eller badrummet). Vad händer och hur kan man koppla ihop det med laddningen hos en vattenmolekyl?

Tack så hemskt mycket för hjälpen!

Så ifall jag har förstått detta rätt så är vattenmolekylen som helhet oladdad. Det är elektronfördelningen som gör att vissa delar blir mer negativt och positivt laddade. Men när natrium tillsätts, då bryts jonbingningarna upp och i vattnet finns nu fritt laddade partiklar. Om jag minns rätt så binder na+ med syret och Cl- med vätet, och då bildas istället jondipolbingningar. Är det så att vattenmolekylens bindningar bryts då, så att vätet och syret kan binda sig med jonerna från nacl?

Teraeagle
Medlem

Registrerad: 2014-12-09

Jag antar att du menar natriumklorid och inte "natrium". Men ja, så är det. När jonerna frigörs från saltkristallerna och binder till vattenmolekyler brukar man säga att de blir hydratiserade. En del bindningar mellan vattenmolekyler måste brytas för att de ska kunna binda till jonerna, men bindningarna inom varje vattenmolekyl ändras inte.

Kemiteknolog och metallurg

Anna1
Medlem

Okej! Tack så jätte mycket!

• Forum
  •  » Kemi
  •  » [KE 1/A] Vad är det som gör att ström leds?

Sidfot