Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[GY] Förenkla två uttryck

Kamel
Medlem

Registrerad: 2016-10-19

[GY] Förenkla två uttryck

Jag har problem med att förenkla två uttryck. Jag vet inte hur jag ska börja. Uttrycken är:

LaTeX ekvation och LaTeX ekvation

Smaragdalena
Medlem

Registrerad: 2012-02-02

Re: [GY] Förenkla två uttryck

Bryt ut ett LaTeX ekvationi täljaren i den första och använd konjugatregeln i täljaren på den andra.

ejesper
Medlem

Registrerad: 2016-07-21

Det man vill göra i de här problemen är att försöka bryta ut något ur täljaren som liknar eller är lika med nämnaren. Så om vi nu kollar på dina två tal så har vi först:

LaTeX ekvation så kan vi på något sätt skriva om täljaren LaTeX ekvation till formen LaTeX ekvation? För då kan man dividera bort LaTeX ekvation

Och för den andra uppgiften vill vi skriva om LaTeX ekvation till något som innehåller LaTeX ekvation.

Kamel
Medlem

Registrerad: 2016-10-19

Tack så jättemycket!

Sidfot