Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[FY 1/A]Krafter i en hiss

LukrMone
Medlem

Registrerad: 2017-01-13

[FY 1/A]Krafter i en hiss

Hej, jag har en uppgift som jag verkligen har problem med. Hjälp skulle vara väldigt uppskattat!

Uppgiften lyder:
''En hiss som som väger 240 kg ska upp 12 meter. Friktion försummas och dess massa elimineras av en motvikt. Hur stor energimängd i kWh (kilowatt timmar) behövs för att hissen ska upp? Hissens verkningsgrad är 65%''

Jag försökte mig utav Wp = mgh men kom ingen vart! Jag sitter fast, hur skall jag börja? Tacksam för hjälp!

Senast redigerat av LukrMone (2017-01-14 23:16)

Bubo
Medlem

Registrerad: 2015-12-28

Re: [FY 1/A]Krafter i en hiss

Jovisst, det verkar vara en bra början.

Vi behöver en viss energimängd, men vi kan bara använda 70% av vad vi stoppar in. Hur mycket ska vi stoppa in?

...men vänta nu - vi har ju en motvikt. När lägesenergin hos hissen ökar, minskar den hos motvikten. Hur blir det då? Vad händer med totala energin?

LukrMone
Medlem

Bubo skrev:

Jovisst, det verkar vara en bra början.

Vi behöver en viss energimängd, men vi kan bara använda 70% av vad vi stoppar in. Hur mycket ska vi stoppa in?

...men vänta nu - vi har ju en motvikt. När lägesenergin hos hissen ökar, minskar den hos motvikten. Hur blir det då? Vad händer med totala energin?

Tack för ditt svar! Men jag förstår inte riktigt vad du menar med att lägesenergin minskar hos motvikten? Massan elimineras av en motvikt står det i uppgiften? Tror jag har missförståt. hmm

Hursomhelst, jag fortsatte att använda mig utav av ''Wp = mgh'' som du föreslåg och fick fram att kraften som krävs för att lyfta hissen är 28.281,6 J. Verkningsgraden är 65%, alltså behöver vi bara 18.383,04 J. Är det klart här eller vad är det jag bör fortsätta med?

EDIT: Glömde att nämna att jag ändrade uttrycket till kWh. 18.383,04 J = 0,00511 kWh.

Senast redigerat av LukrMone (2017-01-14 22:56)

Bubo
Medlem

Motvikten är en annan 300-kilos tyngd som åker ner när hissen åker upp.

Senast redigerat av Bubo (2017-01-14 23:02)

Smaragdalena
Medlem

Registrerad: 2012-02-02

Håll dig till SI-enheter tills det finns någon anledning att byta till något annat! Finessen med SI-enheterna är att de hänger ihop med varandra utan några omräkningsfaktorer.

Bubo
Medlem

LukrMone skrev:

...att kraften som krävs för att lyfta hissen är 28.281,6 J. Verkningsgraden är 65%, alltså behöver vi bara 18.383,04 J.

Nej, tvärtom: 28281.6 J är 65% (eller menar du 70% ?) av vad vi behöver.

Men så är det ju motvikten som ställer till med lite trassel i beräkningarna...

Henrik E
Medlem

Registrerad: 2015-09-22

Om det finns motvikt och inte är någon friktion kan man lyfta hissen med lillfingret.

LukrMone
Medlem

Bubo skrev:

LukrMone skrev:

...att kraften som krävs för att lyfta hissen är 28.281,6 J. Verkningsgraden är 65%, alltså behöver vi bara 18.383,04 J.

Nej, tvärtom: 28281.6 J är 65% (eller menar du 70% ?) av vad vi behöver.

Men så är det ju motvikten som ställer till med lite trassel i beräkningarna...

Sorry, strulade till det med värdena!! Pluggat kvällarna lång de här få dagarna.

Insåg precis mitt stora misstag.
Vikten på hissen ska vara 240kg och inte 300.
Höjden ska vara 12 meter och inte 15.
Verkningsgraden är 65% och inte 70%.

Sorry sorry!! Blandade ihop flera uppgifter. Kommer att redigera det första inlägget.

Henrik E
Medlem

Registrerad: 2015-09-22

Men det är ju helt likgiltigt. Svaret blir alltid noll.

Bubo
Medlem

Men, som Henrik påpekade, om vi har en motvikt som hjälper oss, så behöver vi ingen kraft alls för att lyfta hissen.

EDIT: Tvåa, efter Henrik själv.

Senast redigerat av Bubo (2017-01-14 23:53)

Smaragdalena
Medlem

Registrerad: 2012-02-02

Fast (om man bortser från just den här uppgiften) så är ju motvikten ibland för liten (om det är många människor i hissen) och ibland för stor (om hissen är tom - jag gissar åtminstone att man beräknar motviktens massa så) så det är inte onödigt att ha en motor till hissen!

LukrMone
Medlem

Det är visserligen märkligt. Jag har beräknat antalet energi som behövs för att lyfta upp hissen och kommit fram till att det är 18.383,04 J.

Icke desto mindre, tack för all hjälp ni har försett mig med!

Sidfot