Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
  • Forum
  •  » Fysik
  •  » [FY 1/A] Hjälp med en uppgift om värme

[FY 1/A] Hjälp med en uppgift om värme

johannaw99
Medlem

Registrerad: 2016-03-19

[FY 1/A] Hjälp med en uppgift om värme

Ska ha löst denna uppgift m.fl till på måndag inför en laboration som vi ska utföra. Skulle någon här vilja förklara hur man ska lösa denna:

"En smed värmer en hästsko av järn, som väger 380 g, till temperaturen 550 grader C. För att kyla ner den stoppar han ner den i en hink med 25 kg vatten av rums­temperatur, 22 grader C. Hur många grader ökar då vattnets temperatur om man kan bortse från förluster till omgivningen?"

Hade varit jättesnällt isåfall! smile

Emmynoether
Medlem

Registrerad: 2017-01-14

Re: [FY 1/A] Hjälp med en uppgift om värme

Först vill jag höra hur du resonerar kring uppgiften, sen kan jag hjälpa till. Har du några tankar om vilka formler du ska använda eller hur själva förloppet går till rent fysiskt?

"The views of space and time which I wish to lay before you have sprung from the soil of experimental physics, and therein lies their strength. They are radical. Henceforth, space by itself, and time by itself, are doomed to fade away into mere shadows, and only a kind of union of the two will preserve an independent reality."
- Hermann Minkowski

Bubo
Medlem

Registrerad: 2015-12-28

Det som händer är att hästskon blir kallare, och vattnet blir varmare.

Är du med på det? Det kanske låter självklart, men en del av uppgiften är att man ska begripa att vad som händer är just det, och inget annat.

Hur är det med hästskons temperatur och vattnets temperatur, när hela förloppet är klart?

Hur är det med all värmeenergi som den varma hästskon hade?

Senast redigerat av Bubo (2017-01-14 20:59)

johannaw99
Medlem

Registrerad: 2016-03-19

Emmynoether: Grejen är att jag varit skjuk under veckan och p.g.a. detta missat genomgången av kapitlet vi jobbar med (alltså värme). Därför har jag inte så bra koll på formlerna för värme och det är antagligen därför som jag känner mig vilsen… hmm

Bubo: Det är jag med på! Värmeenergin kommer att alltså att "förflytta sig" från hästskon till vattnet. Jag antar att jag även måste räkna med både järnets och vattnets specifika värmekapicitet också, om jag förstått det rätt?  Så det måste väl behövas någon formel där det är med också…

Senast redigerat av johannaw99 (2017-01-15 14:12)

Emmynoether
Medlem

Registrerad: 2017-01-14

Du har väl en kursbok, allting borde stå i den. Kan nästan garantera att ett likvärdigt exempel med eventuellt andra material också finns, det här är en standarduppift.

Men okej, det här vet vi:

Systemet är slutet från omgivningen, alltså kan värme bara flyta inom systemet och ingenting försvinner ut från systemet.

Du har även sagt att värme flyter från den varma hästskon till det kallare vattnet, det är en konsekvens av termodynamikens andra huvudsats. Vi kan då även här notera att värme slutar att flöda när hela systemet når samma temperatur.

Du nämnde någon om specifik värmekapacitet också. Hur är det kopplat till värmeflödet?

Spoiler (Klicka för att visa):

LaTeX ekvation

Senast redigerat av Emmynoether (2017-01-15 22:22)

"The views of space and time which I wish to lay before you have sprung from the soil of experimental physics, and therein lies their strength. They are radical. Henceforth, space by itself, and time by itself, are doomed to fade away into mere shadows, and only a kind of union of the two will preserve an independent reality."
- Hermann Minkowski

• Forum
  •  » Fysik
  •  » [FY 1/A] Hjälp med en uppgift om värme

Sidfot